
-->
ΠΑΝΤΕΛΗΣ Β. ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗΣ
Ο συγγραφέας Παντελής Β. Γιαννουλάκης ζει και γράφει στην Θεσσαλονίκη, και σε πολλές εναλλακτικές πραγματικότητες που εξερευνεί με την ιδιαίτερη λογοτεχνία του και τις μελέτες του. Έχει συγγράψει και δημοσιεύσει ως τώρα 35 βιβλία, και πάνω από τρεις χιλιάδες άρθρα, δοκίμια και πρωτότυπα κείμενα και διηγήματα, σε περιοδικά, έντυπα, συλλογικά έργα, ειδικές θεματικές εκδόσεις και ανθολογίες. Έχει δημιουργήσει ή συντονίσει 12 περιοδικά και έντυπα, έχει ιδρύσει 4 εκδοτικούς οίκους. Έχει κάνει σπουδές Κινηματογράφου & Σκηνοθεσίας και Ιστορίας της Τέχνης, υπήρξε δημιουργός ραδιοφωνικών εκπομπών, τηλεοπτικών εκπομπών και ντοκιμαντέρ, έχει κάνει πολλές εξερευνήσεις και έρευνες στην Ελλάδα και σε αρκετά μέρη του κόσμου. Έχει κάνει μεταφράσεις έργων, υπήρξε editor πολλών ανθολογιών και επιμελητής εκδόσεων, μουσικός, περιηγητής, ξεναγός, συλλέκτης, αλληλογράφος, εισηγητής, διακεκριμένος ομιλητής με πολλές δεκάδες διαλέξεις σε μεγάλο κοινό, ειδικός γνωσιολόγος σε ποικίλα πεδία γνώσης. Είναι ο δημιουργός, εκδότης και διευθυντής του περιοδικού “Strange”, δημιουργός των εκδόσεων “Αόρατο Κολλέγιο” και “Άγνωστο” (επίσης, στο παρελθόν, των εκδόσεων “Terra Nova” και “Αρχέτυπο”), και έχει εκδόσει πάνω από διακόσια βιβλία... Είναι πατέρας δύο αγοριών, και έχει καθοδηγήσει και προωθήσει πάρα πολλούς συγγραφείς, ερευνητές και μελετητές. Ασχολείται ένθερμα με την Φανταστική Λογοτεχνία, την σημειολογία, την φιλοσοφία, την λογοτεχνία μυστηρίων, τις εναλλακτικές κοσμοθεωρίες, και τα μυστήρια του ανθρώπου και των κόσμων του.
Χρειαζόμαστε ένα παραμέρισμα της κουρτίνας, που ο συμβατικός κόσμος έχει τραβήξει μπροστά στα μάτια μας, μια νέα και μεγάλη προέκταση του οπτικού μας πεδίου, του πεδίου παρατήρησης.
Χρειαζόμαστε νέους τρόπους αντίληψης και κατανόησης, και νέους τρόπους μετάδοσης των πραγμάτων που θα αντιληφθούμε και θα κατανοήσουμε.
Αυτό θα σημαίνει μια ριζική αναθεώρηση ενός μεγάλου μέρους των γνώσεων μας και των πραγμάτων που θεωρούμε δεδομένα.
Μια τέτοια αναθεώρηση δεν συμφέρει κανέναν από αυτούς που χειρίζονται τις λειτουργίες των καθημερινών συστημάτων, και, επιπλέον, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν το μικρό, σίγουρο και ασφαλές νησί τους, για να εξερευνήσουν τα αβέβαια νερά ενός νέου και παράξενου ωκεανού...
Η πραγματικότητα είναι τελείως σχετική, κι αυτό αποδεικνύεται από το αγωνιώδες πείσμα της να μην αναιρεθεί, και από την αδυναμία της να σε τιμωρήσει μόλις την αναιρέσεις…
Ζούμε σε εποχές κατοχής και αντίστασης. Ο κόσμος επιζητά να παγιώσει τελείως την εικόνα του, και όλοι ανεξαιρέτως να υπηρετούν το τεχνητό κοσμικό είδωλο που ο κόσμος έφτιαξε για τον εαυτό του. Οι άνθρωποι που διαχώρισαν τον εαυτό τους από αυτόν τον κόσμο, αποσυρόμενοι στο ιδιωτικό τους σύμπαν, αντιστέκονται εστιαζόμενοι στον αέναα κρυφώς εξελισσόμενο μύθο του κόσμου, που η παγιωμένη εικόνα προσπαθεί να εξαφανίσει.
Οι άνθρωποι που προσπαθούν ν’ αποδράσουν από τις υποθέσεις αυτού του απογοητευτικού κόσμου, σπιθαμή με σπιθαμή φτιάχνουν μυστικά το Παραμύθι του Κόσμου. Το διηγείται ο ένας στον άλλον ψιθυριστά κι αν κάποιος είναι χωρίς συντρόφους, το διηγείται στον εαυτό του. Υπενθυμίζει συνέχεια την ιστορία, αποστηθίζει τους χάρτες και τα σημάδια, κάνει εξάσκηση τις νύχτες όταν όλοι κοιμούνται, απαγγέλλει το ποίημα, γράφει το μήνυμα, κουρδίζει τα ρολόγια και τα βιολιά, κοιμάται με το ξίφος κάτω απ’ το μαξιλάρι -μην έρθει η ώρα και δεν είναι έτοιμος για την ηρωική έξοδο…
Κάποιος που μπορεί να κοιτάξει γύρω του με τα σωστά μάτια, θα αντικρίσει παντού ολόγυρα το Παραμύθι του Κόσμου. Είναι τόσο μεγάλο και τόσο υπέροχο, γενιές ολόκληρες συνωμοτών το έφτιαχναν, το έγνεθαν, το έπλεκαν, το έχτιζαν, το χρωμάτιζαν. Στέκει εκεί (πού;) και διηγείται την πιο παράξενη ιστορία που ειπώθηκε ποτέ. Την ιστορία ενός άλλου κόσμου, κάπου πέρα, μακριά απ’ αυτόν εδώ τον κόσμο, κι ακόμη πιο μακριά, στα βάθη του νου και της καρδιάς μας.
Τα μηνύματα από αυτόν τον κρυφό κόσμο, αναπόφευκτα, είναι πολεμικές ανταποκρίσεις, ενός πολέμου μυστικού, ανάμεσα στους υπηρέτες της κατοχής του κόσμου και στους παρτιζάνους του Αντίκοσμου...
«Η ζωή είναι πιο παράξενη από τα μυθιστορήματα».
Το πιο ουσιαστικό επίτευγμα της Λογοτεχνίας μέχρι σήμερα, είναι ότι κατέληξε σ’ αυτό το συμπέρασμα. Αυτό δεν έγινε, βέβαια, για να απορρίψει τον εαυτό της, αλλά για να δώσει μια νέα σημασία στο ατέρμονο νόημα της ζωής.
Η ζωή καθορίστηκε από τη Λογοτεχνία.
Δεκάδες αιώνες χρειάστηκαν για να μετατρέψει ο άνθρωπος τα πάντα σε Λογοτεχνία. Ζούσε καταγράφοντας τα πάντα γύρω του, όλες τις πληροφορίες, όλες τις εμπειρίες, όλες τις ανακαλύψεις, όλα τα όνειρα, όλα τα συναισθήματα, όλα τα φαινόμενα, όλες τις ιδέες, όλες τις υποθέσεις… Και τα καταχωρούσε στην αιώνια βιβλιοθήκη.
Κάποτε η ζωή ξεπερνούσε τη Λογοτεχνία. Τώρα πια η βιβλιοθήκη είναι τόσο τεράστια, που η Λογοτεχνία ξεπερνά τη ζωή.
Οτιδήποτε ζω, μέχρι και η τελευταία εμπειρία και σκέψη μου, έχει ήδη προβλεφθεί από πριν μέσα στη Λογοτεχνία. Οι επιρροές της Λογοτεχνίας πάνω στη ζωή είναι τόσο πολυσύνθετες και εξαπλωμένες σε κάθε στοιχείο με όλους τους πιθανούς τρόπους, κρύβονται τόσο καλά μέσα στην ίδια τη ζωή, που σχεδόν κανείς δεν υποπτεύεται πως η κάθε στιγμή της ζωής του έχει ήδη πρωταγωνιστήσει στις σελίδες κάποιου βιβλίου, κάποτε.
Η ίδια η Λογοτεχνία άρχισε κάποτε να παρατηρεί τον εαυτό της, και ανακάλυψε μια συγκλονιστική παραδοξολογία. Αφού η ζωή και η σκέψη καθοριζόταν πλέον από τη Λογοτεχνία, τότε η κύρια αποστολή της Λογοτεχνίας, που ήταν να εξερευνήσει τη ζωή και τη σκέψη, είχε μετασχηματιστεί σε κάτι τελείως νέο και παράξενο: η Λογοτεχνία εξερευνούσε πια τη Λογοτεχνία.
Έτσι, μπορούσες πια να αφιερώσεις όλη σου τη ζωή στην εξερεύνηση της λογοτεχνίας, που εξερευνεί τον εαυτό της, και να εξερευνήσεις τη ζωή σου...
Αυτό που κάνει τους συγγραφείς να ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους ανθρώπους, είναι κυρίως το γεγονός ότι οι συγγραφείς παρατηρούν πράγματα που οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν τα παρατηρούν, δεν τα προσέχουν, δεν τους δίνουν σημασία. Κι επιπλέον, οι συγγραφείς τα θυμούνται, τα καταγράφουν, συγκεντρώνουν αυτές τις αξιομνημόνευτες λεπτομερείς παρατηρήσεις τους ως οπλοστάσιο, ως θησαυροφυλάκιο λεπτομερειών, που κάπου θα χρησιμοποιηθούν κάποτε.
Ο συγγραφέας έχει πάντα ένα σημειωματάριο γενικών καταγραφών, και πολλά άλλα σημειωματάρια και σημειώσεις που σχετίζονται με τα διάφορα σχέδια του, με συνεχείς σημειώσεις που αντίστοιχα τα αφορούν, χωρίς ακόμη τα έργα να έχουν αρχίσει να γράφονται, αλλά και κατά τη διάρκεια της συγγραφής τους. Στο γενικό σημειωματάριο, σημειώνει συνεχώς τα πάντα, οτιδήποτε ενδιαφέρον παρατηρεί γύρω του, ακούει, διαβάζει, βλέπει, μαθαίνει, εμπνέεται, ονειρεύεται, θυμάται, κλπ. Δεν αφήνει καμιά καλή και «ενδιαφέρουσα» σκέψη, ιδέα, έμπνευση, πληροφορία, σημειολογία, σύνδεση, αλληγορία, μεταφορά, απόσπασμα, παραδοξολογία, οξύμωρο, λέξη, μυστικό, παρατήρηση, επισήμανση, ανάμνηση, αφορισμό, απόφθεγμα, σύλληψη, να του ξεφύγει. Όταν οτιδήποτε από αυτά βγαίνει στον δρόμο του, το καταγράφει, για να το χρησιμοποιήσει, κάπου, κάπως, αργότερα. Είναι συλλέκτης ιδεών, σκέψεων, λέξεων, πληροφοριών, ενδιαφερόντων ζητημάτων και παρατηρήσεων. Διαθέτει μια ολόκληρη αόρατη βιβλιοθήκη από αυτά.
Ο συγγραφέας που δεν το κάνει συνειδητά και αφοσιωμένα και συνεχώς αυτό το πράγμα, που δεν παρατηρεί τις φευγαλέες λεπτομέρειες του κόσμου, δεν είναι συγγραφέας.
Αυτό, σταδιακά, του δίνει μια εποπτεία πάνω στην καθημερινή πραγματικότητα που οι άλλοι άνθρωποι ούτε που την έχουν ονειρευτεί ποτέ τους. Και, σιγά-σιγά, αρχίζει να ξεχωρίζει αμέσως το συγγραφικό ίχνος όταν εμφανίζεται οπουδήποτε για να του προσφερθεί από τη συγχρονικότητα. Μόλις παρατηρεί αυτό που πρέπει, ένα καμπανάκι χτυπάει στο κεφάλι του, κι εκείνος περισυλλέγει την παρατήρηση. Κι έπειτα την αντιμετωπίζει σαν πολύτιμη πληροφορία, σαν εύθραυστο μυστικό.
Μέσα από διεργασίες όπως αυτή και πολλές άλλες, ο συγγραφέας δεν περιμένει την έμπνευση, είναι ο Κυνηγός της Έμπνευσης, εκπαιδεύεται να την αναγνωρίζει παντού γύρω του, να την παραμονεύει και να την αρπάζει με λεπτεπίλεπτο τρόπο. Δεν είναι ποτέ απροετοίμαστος για αυτό.
Έτσι, παντού και πάντα, ο συγγραφέας καταστρατηγεί μια οικειότητα με το Παράξενο. Οι αληθινοί συγγραφείς είναι ερωτευμένοι με το Παράξενο. Είναι το παρασκήνιο του κόσμου μας.
Συμφωνώ με τον J. K. Chesterton, που γράφει:
«Το ότι υπάρχει ένας κόσμος πίσω από τον κόσμο, δεν το γνωρίζουν πολλοί άνθρωποι. Βέβαια, υπάρχει και ένας άλλος άνθρωπος πίσω από κάθε άνθρωπο, αλλά κι αυτό ακόμη συχνά ο ίδιος ο άνθρωπος δεν το γνωρίζει. Υπάρχει ένα παρασκήνιο στα πάντα, ένα σκοτεινό παρασκήνιο, πολλές φορές πέρα από κάθε φαντασία. Στο παρασκήνιο αυτό, πίσω από την αυλαία του κόσμου, δεν πηγαίνει κανείς, εκτός από τους συγγραφείς…»
Η αληθινά μεγάλη ευχαρίστηση που αντλώ από τον κόσμο, προέρχεται από τα βιβλία. Ίσως γιατί ο ίδιος ο κόσμος είναι ένα ανεξάντλητο βιβλίο. Ίσως γιατί ο κάθε άνθρωπος δεν είναι παρά ακόμη ένα βιβλίο. Παραμένει ακόμη άγνωστος ο συγγραφέας του κόσμου μας. Υπάρχουν νύχτες που το μόνο που θέλω είναι να τον γνωρίσω, και να μου επιτρέψει να περιπλανηθώ στην απέραντη βιβλιοθήκη του. Έχω πολλές όμορφες ερωτήσεις να του κάνω, δίπλα από το τζάκι, πίνοντας λίγο κονιάκ…
Όταν ονειρευόμαστε, ο εγκέφαλός μας λειτουργεί κανονικότατα σαν να δέχεται αληθινά ερεθίσματα, και δίνει στους επιστήμονες την εικόνα ενός εγκεφάλου που βλέπει, ακούει, οσμίζεται, γεύεται, πιάνει, κινείται, κλπ, και επεξεργάζεται πληροφορίες σαν να τις δέχεται από το εξωτερικό περιβάλλον, με τη διαφορά ότι το σώμα κοιμάται και τίποτε από όλα αυτά δεν παρατηρείται να συμβαίνει σε αυτήν την πραγματικότητα...
Έχουμε έναν δεύτερο μυστηριώδη εαυτό, ο οποίος ζει κανονικά σε έναν παράλληλο κόσμο, τον κόσμο των ονείρων: ένα ολόκληρο εναλλακτικό σύμπαν. Μια μυστηριώδης ονειρική γεωγραφία που το πανόραμά της ξανοίγεται μέσα μας. Την εξερευνούμε ασυνείδητα μέσα από αινιγματικές εμπειρίες και βιώματα που καταγράφονται από τον εγκέφαλό μας ως αληθινά, για τον οποίο έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι ενώ ονειρευόμαστε συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά σαν να βιώνει πραγματικές καταστάσεις.
Ζούμε μέσα στα όνειρα…μια δεύτερη ζωή.
Το μάτι. Αυτό το οπτικό πεδίο συναλλαγής του εσωτερικού κόσμου με τον εξωτερικό κόσμο, το μάτι, είναι το μόνο όργανό μας που ζει από το φως ενώ το υπόλοιπο σώμα μας είναι βουτηγμένο στη λάσπη, στην ύλη. Το μάτι έχει τη μορφή του σύμπαντος. Τρεις ομόκεντροι κύκλοι το περιγράφουν, η σφαίρα, η ίριδα και η κόρη: Ο εξωτερικός κύκλος του υπεργαλαξιακού κόσμου, ο εσωτερικός κύκλος του γαλαξιακού κόσμου, ο εσώτατος κύκλος του υποσελήνιου κόσμου. Κοιτώντας κανείς (με το μάτι του) το ανθρώπινο μάτι, είναι σαν να παρατηρεί το σχέδιο του Σύμπαντος. Το μαγικό σημείο όπου ενώνεται ο άνθρωπος με τον Θεό. Τα άστρα του ουρανού εκπροσωπούνται από το άστρο του ματιού. Η ίδια η κόρη του ματιού είναι μια άβυσσος, εκεί απ’ όπου μπορεί κανείς να ατενίσει με ίλιγγο τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, αστρική στη φύση της και αόρατη. Κατοπτρισμένη πάνω στην κόρη είναι εκείνη η ανταύγεια ενός φωτεινού γαλαξία, το ίχνος του θεϊκού φωτός, το σπερματικό φως του κόσμου, του εσωτερικού κόσμου...
Όταν υπάρχει κάτι που δεν το ξέρεις
Πώς ξέρεις ότι δεν υπάρχει;
Ξέρουμε ότι πολλά από τα όνειρά μας δεν θα γίνουν αληθινά. Ίσως να μη γίνουν ποτέ αληθινά. Κι όμως, συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε.
Αυτό λέει πολλά, και δεν είναι τόσο παράδοξο όσο ακούγεται.
Έχουμε μάθει ότι τα όνειρά μας είναι σημαντικά όχι γιατί γίνονται αληθινά, αλλά γιατί μας οδηγούν σε μέρη που ποτέ δεν θα πηγαίναμε αλλιώς, και μας διδάσκουν πράγματα που ποτέ δεν ξέραμε ότι μπορούσαμε να μάθουμε…
Ο κόσμος που παρακολουθούμε, εκείνος ο κόσμος της καθημερινής μας πραγματικότητας, δεν είναι ο αληθινός κόσμος, είναι μία περιγραφή του.
Τα βιβλία είναι συχνά πολύ καλός τρόπος για να βλέπεις τον κόσμο με άλλα μάτια.
Και τα βιβλία είναι παράθυρα.
Είναι σαν κιάλια που βλέπουν αλλού. Η αριστερή σελίδα για το αριστερό σου μάτι και η δεξιά σελίδα για το δεξί σου μάτι. Βάζεις μπροστά στο πρόσωπό σου ένα βιβλίο και αντικρίζεις το πανόραμα της ανάγνωσης. Το πεδίο της γνώσης από αλλού. Είναι μία τηλε-όραση. Βλέπεις μακριά, σε άλλους τόπους, σε άλλες ζωές, σε άλλα μυαλά, σε άλλους χρόνους.
Και, όταν γράφεις ένα βιβλίο, είσαι κάτι σαν οπτικός. Ρυθμίζεις έντεχνα την όραση του φίλου σου, του αναγνώστη σου, έτσι ώστε να μπορέσει να δει αλλού, να αλλάξει για λίγο την οπτική του κόσμου του και να παρακολουθήσει έναν απόκρυφο μικρόκοσμο, χαρτογραφημένο μέσα στις σελίδες…
Η πεζοπορία, η οδοιπορία, η περιπλάνηση, το ταξίδι, η περιπέτεια, η περιπολία, η πρωτοπορία, η ανίχνευση, η εξερεύνηση...
Οι περισσότεροι άνθρωποι, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν καταλαβαίνουν πόσο σημαντικά είναι όλα αυτά: Σχετίζονται με την πλοήγηση στον υλικό κόσμο.
Η τέχνη της πλοήγησης στον υλικό κόσμο είναι τόσο σημαντική όσο και η τέχνη της αναπνοής. Παραδόξως, για τους περισσότερους ανθρώπους, και οι δύο αυτές τέχνες είναι αυτοματικές συνήθειες και τίποτε παραπάνω.
Αλλά υπάρχει και η τέχνη της πλοήγησης στον πνευματικό κόσμο...
Εξασκούμε την πλοήγηση στον υλικό κόσμο χρησιμοποιώντας -διανύοντας- τις διαδρομές, και –από την άλλη– εξασκούμε την πλοήγηση στον πνευματικό κόσμο με τη φαντασία μας.
Όμως, αν συνδυάσουμε αυτά τα δύο, τις διαδρομές και τη φαντασία, έχουμε ένα νέο είδος πλοήγησης. Και πρόκειται για πλοήγηση σε ένα νέο πεδίο, ούτε πραγματικό ούτε φανταστικό, σε εκείνο το συνδετικό πεδίο μεταξύ πνεύματος και ύλης, που είναι ένα κρυφό ενδιάμεσο πεδίο, μυστικό και απαγορευμένο, για το οποίο δεν συζητά κανείς...
Αυτή είναι η λεγόμενη «αόρατη πλευρά του κόσμου», και αυτήν εννοούσε ο παππούλης μου ο Τσαρλς Φορτ όταν έλεγε ότι ανακάλυψε μία «πυξίδα για τη ναυσιπλοΐα της αόρατης πλευράς του κόσμου...»
Λοιπόν, αυτή η νέα πλοήγηση σ’ αυτό το μυστικό ενδιάμεσο πεδίο, βασίζεται –στο πρώτο στάδιο εξάσκησής της– σε μία σχετικά απλή τεχνική: να κάνεις μία πλοήγηση στο υλικό πεδίο με πνευματικό τρόπο (ή, αν το προτιμάτε έτσι, στο πνευματικό πεδίο με υλικό τρόπο).
Μία περιπλάνηση στις διαδρομές του υλικού κόσμου με πνευματικό τρόπο. Πρόκειται για ένα λειτουργικό συνδυασμό της περιπλάνησης στους δρόμους και της περιπλάνησης στη φαντασία. Κι αυτό κάνει εκείνο το ενδιάμεσο πεδίο να αρχίσει να διακρίνεται αδιόρατα. (Και διακρίνεται γιατί «ανταποκρίνεται» στην περιπλάνησή σου).
Μία αφηρημένη περιπλάνηση μέσα στον τρισδιάστατο χάρτη της πόλης, αφήνοντας τον εαυτό μας να παρασυρθεί από τη φαντασία, αλλά ταυτόχρονα και να παρασυρθεί από τους δρόμους. Δηλαδή, να παρασυρθεί στις διαδρομές της φαντασίας, και ταυτόχρονα να παρασυρθεί από τις διαδρομές της πόλης. Να παρασυρθεί από τη ροή των συλλογισμών, και ταυτόχρονα να παρασυρθεί στη ροή των δρόμων. Από τα «μονοπάτια της σκέψης» και από τα μονοπάτια του κόσμου. Να «αποπροσανατολιστεί» κάποιος από τον εαυτό του, και ταυτόχρονα να αποπροσανατολιστεί μέσα στην πόλη. Να «περι-πλανηθεί»…
Μ’ αυτόν τον τρόπο, ο εσωτερικός κόσμος μεταμορφώνεται σε εξωτερικό και μπορείς να περιπλανηθείς κανονικά μέσα του: να τον περπατήσεις.
Αν προτιμάτε, ο εξωτερικός κόσμος μεταμορφώνεται σε εσωτερικό και μπορείς να περιπλανηθείς σ’ αυτόν με τη σκέψη σου.
Το ίδιο είναι, απλά εξαρτάται από την οπτική γωνία από την οποία το βλέπεις…
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιπλάνησης, που σε πρώτη φάση γίνεται χωρίς νόημα, ο περιπλανώμενος είναι βυθισμένος σε μια επιλεγμένη φαντασίωση, (αλλά και στους αυθόρμητους συλλογισμούς του, ακολουθώντας με τον νου του ελεύθερα τη ροή τους, παρατηρώντας πως αυτή αρχίζει να σχετίζεται με τα ερεθίσματα που λαμβάνει από ολόγυρά του), και καθώς ακολουθεί τελείως αυθόρμητες διαδρομές, σταδιακά αρχίζει να συμβαίνει το εξής:
Η περιπλάνησή του αρχίζει να αποκτά νόημα, είναι σαν να βαδίζει πάνω σε υπονοούμενα, σαν να γράφει ή να διαβάζει ένα κείμενο, τα πάντα γύρω του αποκτούν ένα ιδιόμορφο νόημα, ή ένα πλέγμα από κρυφά νοήματα, που του αποκαλύπτονται, που συνδέονται όλο και περισσότερο με τους συλλογισμούς του. Φτάνει σε ένα σημείο που αυτό το φαινόμενο γίνεται τόσο έντονο, που ο περιπλανώμενος θεωρεί ότι μπορεί να κοντρολάρει το ίδιο το τοπίο, και όχι μόνο τις σκέψεις του. Η Πλοήγηση έχει ξεκινήσει…
Για τον Πλοηγό που θα το κάνει αυτό, οι συνηθισμένοι υλικοί δρόμοι του κόσμου χάνουν κάθε συμβατική σημασία. Οι διαδρομές αποκτούν ένα τελείως διαφορετικό νόημα γι’ αυτόν, η πόλη η ίδια μεταλλάσσεται μυστικά, οι δρόμοι της οδηγούν «αλλού»…
Ο κόσμος που ζούμε, είναι ένα πάρα πολύ παράξενο μέρος! Αλλά, εγκλωβισμένοι μέσα στις υποθέσεις της καθημερινότητάς μας, έχουμε την τάση να το ξεχνάμε αυτό ή να το αγνοούμε. Εμείς οι ίδιοι που βαδίζουμε σ’ αυτό το παράξενο μέρος, είμαστε πάρα πολύ παράξενα όντα…
Είναι τόσα πολλά τα πράγματα που δεν ξέρουμε για τους μηχανισμούς του κόσμου και του εαυτού μας, που φοβόμαστε να παραδεχτούμε αυτή την μεγάλη αλήθεια. Θέλουμε τον κόσμο και τον εαυτό μας να είναι μικροί, συγκεκριμένοι και περιορισμένοι, για να μπορούμε να τους ελέγχουμε και να νιώθουμε ασφαλείς. Αλλά τον κόσμο και τον εαυτό μας, τους διατρέχουν δυνάμεις ανεξιχνίαστες. Βιαστήκαμε να τους δώσουμε ονόματα, περιγραφές, επιστήμες, για να μπορούμε να έχουμε έναν υποτυπώδη έλεγχο πάνω στην αχαλίνωτη πραγματικότητα. Κι όμως, τα πράγματα δεν τελειώνουν στα όρια που έχουν θέσει αυτές οι εξηγήσεις. Τα πράγματα είναι ατέλειωτα .
Αυτή τη βροχερή νύχτα, μέσα στη μοναξιά μου, καθώς γράφω, έχω δίπλα μου ένα βιβλίο κιτρινισμένο από το χρόνο, το Pensees του Blaise Pascal. Ανοίγω μια σελίδα στην τύχη και διαβάζω:
«Όταν ατενίζω μπροστά μου τον ορίζοντα με το περιορισμένο βλέμμα μου… τί αχανές διάστημα είναι αυτό μέσα στο οποίο εγώ δεν υπάρχω! Κι αν κοιτάξω πίσω μου… τί φρικτή δίνη ατέλειωτων χρόνων που εγώ δεν υπήρξα! Όταν βυθίζομαι στον κόσμο της γνώσης… τί απύθμενες θάλασσες γνώσεων που εγώ δε γνωρίζω και ίσως ούτε θα γνωρίσω ποτέ! Πόσα πράγματα συμβαίνουν συνεχώς, χωρίς εμένα! Και… πόσο λίγο χώρο καταλαμβάνω εγώ σ’ αυτή την ατέρμονη άβυσσο του Χρόνου…»
Είδα το σπίτι που μένει ο Θεός.
ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ
14 comments:
ΤΑ ΕΙΠΕΣ ΟΛΑ!!!
ΟΠΟΙΟΣ ΚΑΤΑΛΑΒΕ, ΚΑΤΑΛΑΒΕ!
ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!
Μήπως η ανάγκη να εξ-ερευνήσουμε το άγνωστο πηγάζει απο την αδυναμία μας να κατανοήσουμε τον υπαρκτό (γνωστό) κόσμο;
Δηλαδή, επιστημονικά είναι δύσκολο να αποδείξεις ακόμα και το πιο απλό πραγμα, επίσης η καινοτομία στην επιστήμη είναι κατι που πλέον προϋποθέτει χρόνια δουλείας σπουδών , μελετών και επιμονής μεσα σε ένα πλαίσιο προσγειωμένης καταπιεστικής πεζότητας. Η εύκολη λύση να μεγαλουργήσεις πνευματικά είναι να ακυρώσεις όλους τους νόμους της λογικής και να ονειροπολήσεις.
Επίσης δεν ξέρω τι είναι καλύτερο, να γνωρίσεις το 1/1000 όλου του κόσμου ή ένα μόνο μέρος αυτού πολύ καλά που θα αποτελεί το 1/1000 του κόσμου; Να γνωρίζεις 1000 άτομα ή να ξέρεις 10 άτομα πολύ καλά; Αυτό που θέλω να πω, με όλο το σεβασμό, είναι ότι καλό θα ήταν να κάνουμέ τα ανοίγματα "όσο μας παίρνει", το να καλείτε τον κόσμο να πιστέψει σε εξωγήινες πραγματικότητες ειναι θεμιτό, αλλά όχι ότι όσοι δεν πιστεύουν είναι στενόμυαλοι. Ο καθένας βρίσκει το δικό του κομμάτι τρέλας για τους άλλους, αλλουνού η τρέλα είναι η θρησκεία, για άλλον οι σαρκικές απολαύσεις, τα χρήματα, η ποίηση, η εγκληματικότητα,κτλ.
Και τέλος, όλοι, μα όλοι, θεωρούν τον εαυτό τους επαναστάτη και αιρετικό σε κάποιον τομέα, όλοι!
Με σεβασμό και εκτίμηση
Ηρακλής Χ
Πολύ όμορφο κείμενο, από αυτα που τα νοιώθεις στο στομάχι.
Είδα τον "Κυνόδοντα" χθες (το χεις δει?) και μετά διαβασά το κείμενο. Βρίσκω πως η ταίνια κάνει ένα εξαιρετικό σχολιο για την φύση της πραγματικότητας, για την εξουσία, τους εξουσιαζόμενους (και όχι μόνο) και νομίζω πως έχει σχέση με όσα γράφεις.
Θα ήθελα την αποψή σου για την ταινία.
@ Ανώνυμος:
Όλα δεν λέγονται ποτέ.
Κατάλαβε όμως κανείς;
Ευχαριστώ.
@ aougaros:
Φαίνεται να διαχωρίζεις το άγνωστο από τον γνωστό κόσμο, ονομάζοντάς τα "ανύπαρκτο" και "υπαρκτό" αντίστοιχα. Φαίνεται, λοιπόν, να κάνεις μία αντιληπτική παράλειψη ή αντιληπτικό ολίσθημα. Ο κόσμος περιέχει και το γνωστό και το άγνωστο, εξίσου υπαρκτά.
Η δική μας γνώση (και πρόθεση) είναι που διαχωρίζεται, σε υπαρκτή και ανύπαρκτη, γνωστή και άγνωστη, συμβατική και αντισυμβατική, μαύρη και άσπρη, κλπ, κλπ.
Φαίνεται να σε απασχολεί η Επιστήμη παραπάνω απ' όσο θα έπρεπε, κατά τη γνώμη μου. Είναι ένα εργαλείο όχι μία πανάκεια, και απλώς μεθοδολογικά, ούτε όλες οι γνώσεις είναι -ή θα έπρεπε να είναι- "επιστημονικές".
Η γνώμη μου είναι ότι δεν πρέπει να «ακυρώσεις όλους τους νόμους της λογικής» όπως λες «και να ονειροπολήσεις» (λες και υπάρχει κάποιος νόμος που απαγορεύει την ονειροπόληση!) Αλλά να επεκτείνεις την λογική. Μας ενδιαφέρει η προέκταση της πραγματικότητας, όχι σώνει και καλά η ακύρωσή της. (Μία προέκτασή της, βέβαια, ίσως να ακύρωνε τον Έλεγχο της Πραγματικότητας, όχι την ίδια την πραγματικότητα, κάτι που για πάρα πολλούς ανθρώπους δεν είναι θεμιτό, για πάρα πολλούς λόγους).
Λες ότι δεν ξέρεις τι είναι καλύτερο. Να γνωρίζεις το τάδε κλάσμα του κόσμου (και άλλα που δεν κατάλαβα,1.000 άτομα ή 10, κλπ;
Εγώ ξέρω τι είναι καλύτερο. Να γνωρίζεις όλον τον κόσμο με όλες τις λεπτομέρειες. Όλα τα άτομα.
Αυτό είναι το καλύτερο.
Ακόμη κι αν δεν μπορείς, κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς προς αυτήν την κατεύθυνση.
Λες «όσο μάς παίρνει», διαφωνώ, θα πεθάνουμε (ημερομηνία λήξεως άγνωστη): καθόλου «δεν μάς παίρνει». Ό,τι κάνουμε το κάνουμε εδώ και τώρα με όλες μας τις δυνάμεις κι ακόμη παραπάνω, όλο και πιο πέρα. Και δίνουμε και παράδειγμα και κάλεσμα στους άλλους να κάνουν το ίδιο, για την ανθρωπότητα.
Λες «...το να καλείτε τον κόσμο να πιστέψει σε εξωγήινες πραγματικότητες ειναι θεμιτό, αλλά όχι ότι όσοι δεν πιστεύουν είναι στενόμυαλοι...»
Πότε το έκανα αυτό; Έχεις μια δική σου εντύπωση, βλέπω, για το τί κάνω και για ποιο πράγμα καλώ τον κόσμο.
(Και τί θα γίνει αν ο κόσμος πιστέψει σε «εξωγήινες πραγματικότητες»; Σιγά τ' αυγά! Αφού δεν ξέρει καν τι σημαίνει «εξωγήινο» και τι σημαίνει «πραγματικότητα»... Για ποιο πράγμα μιλάμε δηλαδή; )
Και η "στενομυαλιά" δεν είναι θέμα πίστης, αλλά αντίληψης, παιδείας, χρόνου, ιδεολογίας, και προσεγγίσεων.
Και για να είναι κάποιος στενόμυαλος, προϋποθέτει ότι κατ' αρχάς έχει μυαλό, έστω και λίγο.
Λες «Ο καθένας βρίσκει το δικό του κομμάτι τρέλας για τους άλλους, αλλουνού η τρέλα είναι η θρησκεία, για άλλον οι σαρκικές απολαύσεις, τα χρήματα, η ποίηση, η εγκληματικότητα...»
Ξέχασες να συμπεριλάβεις ότι για αλλον είναι η Επιστήμη.
Επίσης, λες, «όλοι, μα όλοι, θεωρούν τον εαυτό τους επαναστάτη και αιρετικό σε κάποιον τομέα, όλοι!».
(Νομίζω ότι αυτό θα προϋπέθετε να γνωρίζουν πρώτα καλά αυτόν τον κάποιον τομέα...)
Εγώ, αντίθετα, νόμιζα ότι όλοι θεωρούν τον εαυτό τους προσωπικό ιδιοκτήτη του όποιου τομέα...
Η «ανάγκη μας να εξερευνήσουμε το άγνωστο», όπως το θέτεις στην αρχή του μηνύματός σου, κατά τη γνώμη μου: λέγεται «Ζωή». (Αν, βέβαια, η εξέλιξη είναι ταυτόσημη με τη ζωή).
Η ανάγκη μας να εμποδίσουμε τους άλλους να εξερευνήσουν το άγνωστο, αν έχω κάποιο δίκιο: λέγεται «θάνατος».
Το να είμαστε από θέση ενάντια στον Θάνατο, το βλέπω απόλυτα φυσιολογικό και υγικές, και είναι μάταιο και ίσως και ανθυγιεινό και αφύσικο να διαμαρτυρόμαστε ενάντια σε μια τέτοια εναντίωση.
Αυτές ηταν οι οι δικές μου σκέψεις, ευχαριστώ.
(συνέχεια)
@ Lucky:
Ναι, ωραία και παράξενη ταινία ο "Κυνόδοντας", δεν την έχω δει, αλλά έχω δει μεγάλα αποσπάσματά της, και μού φάνηκε εξαιρετική (για τα "γούστα" μου). (The Turn of the Screw?). Θα φροντίσω να την αποκτήσω μόλις και αν εμφανιστεί σε DVD (δεν την έχω βρει).
(Αναρωτιέμαι αν αυτοί που τη δημιούργησαν διαβάζουν βιβλία κλπ. Το τι διαβάζει κανείς, θα έπρεπε να είναι το πρώτο πράγμα που μας απασχολεί σε σχέση με τους δημιουργούς, διότι έτσι κάνουμε σωστή χαρτογράφηση της πορείας των ιδεών, και ανιχνεύουμε τις τάσεις, τις σχολές, τις προθέσεις, κλπ. Εγώ είμαι από αυτούς που γράφουν βιβλία, και ίσως γι' αυτό να μου αρέσει να παρακολουθώ λεπτομερώς την πορεία των ιδεών μέσα σε όλα τα έργα...)
Μια πολύ καλή και εξαιρετική ταινία που έχω δει τελευταία είναι το "INK" του Jamin Winans.
Π. Γ.
Kε Γιαννουλακη γιατι νιωθετε απογοητευση αν καποιοι απο τους συνταξιδευτες μας δεν θελουν να μεγαλωσουν τον οριζοντα τους;Γιατι να θελετε να τους ενταξετε στους Κοσμοπολιτες;Mπορουν να αντεξουν αυτο το διαφορετικο που ανατρεπει την καθημερινοτητα;Eξαλλου προτρεχει και ο εγωισμος.Δεν μοιραζεσαι το Συμπαν ετσι ευκολα με αλλους.Ακομα και εκει ολα δικα μας.Εθελοτυφλουμε και το ξερουμε.Κυριαρχοι της ζωης των ψευδαισθησεων.Προσπαθουμε να οδηγησουμε το παραλογο στην λογικη και οχι αντιθετα οπως λετε.Ειμαστε τελικα παραξενα φαινομενα και δεν πειραζει αν δεν μπορουμε να εξηγησουμε την γευση της σοκολατας .Μετα απο τετοιο κειμενο ας χτυπησουμε μια τεραστια με αρκετο αμυγδαλακι.
Καλο σας βραδυ.
1.αουγκαρε οταν εχεις αδυναμια να καταλαβεις κατι,ειναι για εσενα αγνωστο,αρα καταληγεις να ερευνας παλι το αγνωστο.
2.ποιος ειναι ο υπαρκτος κομσμος;ο κοσμος των περιορισμενων αισθησεων του ανθρωπου;.
3.Επιστημονικα δεν ειναι δυσκολο να αποδειξεις κατι απλο.Απο την εποχη της αρχαιας Ελλαδας οι ανθρωποι το εκαναν αυτο με πενιχρα μεσα.
4.καινοτομιες στην επιστημη γινονται καθε μερα αλλα τις πιο σημαντικες τις κρατανε κρυφες για λογους που θελουν πολυ αναλυση.
5.δεν υπαρχει ευκολη λυση για να μεγαλουργησεις πνευματικα
6.1000 ατομα,υπαρχει μεγαλυτερη πιθανοτητα να βρω κατι αξιολογο.
7.οι εξωγηινες πραγματικοτητες υπαρχουν ητε πιστευεις ητε οχι.Μην ακους κανενα,ψαχτο μονος σου.Ψαχτο ομως,μην βαριεσε.
8.δεν ειναι ολες οι τρελες το ιδιο,καποιες πανε τους ανθρωπους μπροστα και καποιες πισω.
9.δεν θεωρω τον εαυτο μου αιρετικο και επαναστατη,μακαρι να ημουνα.
και κατι αλλο με αφορμη την εμφανιση του Π.Γ στις Πυλες,δεν ξερω να υπαρχει παρομοια εκπομπη στο ραδιο(F.M).Αν ξερει κανεις ας μου πει.Περιτο να πω οτι το καλυτερο θα ηταν να ειχε μια εκπομπη απο μονος του ο Π.Γ,αλλα πως θα την ακουγαμε εμεις στην Αθηνα;
Καταρχήν ευχαριστώ κύριε Γιαννουλάκη για την δημοσίευση του προηγούμενου σχολίου και για την απάντησή σας.
προς mr.alobar
Θα απαντήσω σύντομα και επιγραμματικά σε καθε σκέλος του σχολίου σου.
1. Σ΄αυτό συμφωνώ, πολύ ωραία το έθεσες.
2.ποιος ειναι ο υπαρκτος κομσμος;ο κοσμος των περιορισμενων αισθησεων του ανθρωπου;.
Δηλαδή μου λες να ερευνήσουμε έναν κόσμο που δεν θα μπορουμε καν να αντιληφθούμε; Ακόμα και τους υπερήχους ή τις υπεριώδης ακτινοβολίες μέσω των μηχανημάτων τις φέρνουμε σε κατάσταση που μπορούμε να αντιληφθούμε, δεν θα ακούσουμε η δεν θα δούμε ποτέ κάτι απο αυτά στην πραγματική τους μορφή, μόνο προσεγγίσεις. Με ποια βεβαιότητα μπορεί να πει κανείς οτι κατέχει μια γνώση πέραν των αισθήσεων του;
3.Επιστημονικα δεν ειναι δυσκολο να αποδειξεις κατι απλο.Απο την εποχη της αρχαιας Ελλαδας οι ανθρωποι το εκαναν αυτο με πενιχρα μεσα.
Έχεις δίκιο άλλα το θέμα είναι να αντιληφθείς κάτι που χρίζει απόδειξης, ποιος μέσος άνθρωπος σήμερα αν δεν υπήρχε η γνώση του σύμπαντος, έστω και στον μηδαμινό βαθμό που ακόμα βρίσκεται, ποιος θα σκεφτόταν να μετρήσει την περίμετρο τις γης όπως ο Ερατοσθένης ο Κυρηναίος; Πρέπει να καταλάβουμε ότι και η σύλληψη μια θεωρίας είναι δυσκολότερη και από την ίδια την απόδειξη.
4 Συμφωνώ
5 Για το σύνολο ναι, άλλα για τον εαυτό μας, για να πειστούμε ότι "μεγαλουργούμε πνευματικά" υπάρχουν, όπως οι θρησκείες, και οτιδήποτε έχει κανόνες και οδηγίες. Προσοχή δεν λέω ότι ισχύει για όλους, άπλα σκέψου σαν παράδειγμα πόσοι διάσημοι ασπάζονται μια θρησκεία, και νομίζουν ότι "μεγαλουργούν πνευματικά" ενώ στην πραγματικότητα ζουν στη χλιδή, αυτό ισχύει για πολλούς με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικό βαθμό.
6.1000 ατομα,υπαρχει μεγαλυτερη πιθανοτητα να βρω κατι αξιόλογο.
Λοιπόν φέρνω παραδείγματα για να γίνω πιο κατανοητός (ή για να γίνω κατανοητός) Τι θα ήταν καλύτερα, να ξέρεις 500 τίτλους βιβλίων; ή να έχεις έχεις διαβάσει 20; Φαντάσου το καλοκαίρι ξέρεις τις γεύσεις 50 παγωτών αλλά επιμένεις σε 3-4. Ζεις σε μια πόλη που την έχεις γυρίσει όλη άλλα επιμένεις να γοητεύεσαι απο 4-5 σημεία. τι κάνεις; πας σ αυτά τα σημεία η συνεχίζεις να γυρνάς με χλιαρά αισθήματα στην πόλη; Και φυσικά θα γνωρίζεις καινούρια μέρη και καινούριους ανθρώπους και καινούριες ιδέες. Ψάξε και ασχολήσου με κάτι έντονα, αυτό θέλω να πω. Απ όσες πληροφορίες παίρνουμε ανανεώνουμε την γκάμα των ενδιαφερόντων μας, να μην μείνουμε μόνο στην πληροφορία, αν δεις κατι που σε ενδιαφέρει, ψαξε, μάθε, κατέκτησε το.
7.οι εξωγηινες πραγματικοτητες υπαρχουν είτε πιστευεις είτε οχι.Μην ακους κανενα,ψαχτο μονος σου.Ψαχτο ομως,μην βαριεσε.
Δεν μπορώ να πω πως δεν υπάρχουν, απλά δεν με ενδιαφέρει το θέμα.
8.δεν ειναι ολες οι τρελες το ιδιο,καποιες πανε τους ανθρωπους μπροστα και καποιες πισω.
Εδώ είναι το μέγα λάθος, όλες οι τρέλες πανε τον κόσμο μπροστά, όπου υπάρχει δίπολο και σύγκρουση τόσο υπάρχει και παραγωγικότητα. όπου υπάρχει χαλαρότητα και καλοπέραση υπάρχει σταθερότητα. Για καθετί που εσύ θεωρείς καλό υπάρχει και το αντίθετό του που το αναγκάζει να προχωράει μπροστά.
9.δεν θεωρω τον εαυτο μου αιρετικο και επαναστατη,μακαρι να ημουνα.
Δεν χρειάζεται να σε αναγνωρίσουν οι άλλοι σαν επαναστάτη, και μια που γράφουμε και ανώνυμα μπορώ και να περιαυτολογήσω. Το ότι δεν έχω τηλεόραση, χρησιμοποιώ μέσα μαζικής μεταφοράς κ.α. δεν είναι δείγμα διαφοροποιήσης απο το σύνολο; δεν το λέω για να πίσω τους άλλους για το τι είμαι, άλλα για να σου δώσω να καταλάβεις οτι ο καθένας φέρνει στα δικά του όρια το τι είναι επαναστάτης και αιρετικός και το ενστερνίζεται, άλλος για την μουσική, άλλος για την οικολογική του συνείδηση, κτλ. Είναι πολύ εύκολο να πείσει κανείς τον εαυτό του οτι είναι επαναστάτης, αλλά δύσκολο να πείσει τους άλλους, που αν κάποιος ήταν πραγματικός δεν θα ειχε ανάγκη να το κάνει.
Τέλος θα ήθελα να προτείνω το βιβλίο του Ιταλο Καλβίνο Οι Αόρατες Πόλεις.
Ευχαριστώ
Κύριε Γιαννουλάκη,
Μπορείτε να μας πείτε ποιες Ελληνικές εκδόσεις έχουν μεταφράσει και επιμελήθηκαν καλύτερα το έργο του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα;
..κάτι ακόμα γιατί με έκοψε και σταματώ εδώ.
Ένα συγκεκριμένος μονόλογος από μια αγαπημένη μου ταινία ( waking life, σχετικά με όνειρα και διάφορες φιλοσοφικές αναζητήσεις) σχετίζεται με αυτό το ερώτημα:
When you think of it, almost all human behaviour and activity is essentially no different from animal behaviour. The most advanced technologies and craftsmanship bring us at best up to the super-chimpanzee level. Actually, the gap between Plato or Nietzsche and the average human is greater than between that chimpanzee and the average human. The realm of the real spirit, the true artist, the saint, the great philosopher, is rarely achieved. Why so few? Why is world history and evolution not stories of progress but an endless and futile addition of zeros? No greater values have been developed. Hell, the Greeks 3000 years ago were just as advanced as we are. What are the barriers that keep people from reaching anywhere near their real potential? The answer to that can be found in another question, and that's this: "Which is the most universal human characteristic: Fear or laziness?"
Μου αρέσει πολύ να αναλογίζομαι αυτήν την ιστορία για το πως το νόημα της λέξης "κόσμος" κατέβηκε από τα ουράνια στις καθημερινές ανθρώπινες υποθέσεις. Μου θυμίζει αντίστοιχες σκέψεις σχετικά με την λέξη "reality" (συγκεκριμένα σε αυτό το πολύ ενδιαφέρον κείμενο http://deoxy.org/evasion/1.htm )
Υπάρχει κάτι που προσπαθώ να καταλάβω αλλά δεν μπορώ ακόμα. Αυτό συνοψίζεται στις παρακάτω σκέψεις:
Από τη μια το να ασχολείσαι με αυτά τα παράξενα πράγματα είναι νομίζω κάτι έμφυτο και φυσικό. Όταν μια νέα ζωή γεννιέται τα πάντα φαίνονται καινούρια, παράξενα, θαυμαστά. Ένα από τα πρώτα μεγάλα θαυμαστά πράγματα που βλέπει μια νέα ζωή είναι τα αστέρια, ο κόσμος πάνω από το κεφάλι μας. Έτσι εξηγείται και όλο αυτό το δέος και ο θαυμασμός (και η πόρωση θα έλεγα) με την ιδέα των εξωγήϊνων κόσμων και τον πλασμάτων.
Από την άλλη υπάρχει ένα άλλο χαρακτηριστικό στοιχείο πως με το που αρχίζεις να θαυμάζεις όλα αυτά τα πράγματα και να ασχολείσαι μανιωδώς σε κοιτάνε όλοι παράξενα. Και για κάποιο λόγο οι περισσότεροι ανθρώποι θέλουν να ασχολούνται απλώς με τις καθημερινές κοινότυπες υποθέσεις και είναι κάπως εχθρικοί απένταντι στην τάση κάποιων λίγων που επιθυμούν να τα ψάξουν ολά αυτά. Και αυτή η τάση δεν έχει μόνο να κάνει με το παραφυσικό αλλά και με άλλες δραστηριότητες που ο κόσμος θεωρεί ότι ξεφεύγουν από το "φυσιολογικό" (όπως το αντιλαμβάνονται σε κάθε τόπο και εποχή). Το να είσαι ο "καμμένος" επιστήμονας ας πούμε ή ξέρω εγώ να αφιερώνεις τη ζωή σου στην τέχνη ή στην λογοτεχνία ή δεν ξέρω και εγώ σε τι αντί να ακολουθείς την διαδρομή που προτείνουν οι περισσότεροι για κάποιο λόγο προκαλεί.
Δεν ξέρω γιατί. Γιατί το να μην είσαι "νορμάλ" (και λυπάμαι που χρησιμοποιώ αυτήν την λέξη γιατί δεν νομίζω πως υφίσταται, αλλά την βάζω σε εισαγωγικά για να δείξω πως δεν την εννοώ), να έχεις παράξενα χόμπυ προκαλεί τόσο πολύ την αντίδραση του κόσμου; Ειδικά παράξενα χόμπυ που δεν βλάπτουν και τους γύρω σου, δεν πειράζουν κανένα. Πολλές φορές προσπαθώ να το απαντήσω με διάφορους τρόπους, είτε πράγματα που ακούω γενικώς (π.χ. ζήλια, μισαλοδοξία, κλπ) είτε άλλα που σκέφτομαι (νομίζω πως ο καθένας μας έχει έναν μικρόκοσμο από προσωπικά πιστεύω που επίσης σχηματίζουν την προσωπικότητα τους (ή κάπως σχετίζονται οι ιδέες που αγαπούν και αυτές που μισούν με αυτήν και το εγώ τους δηλαδή), και το να βλέπουν κάποιοι τρίτους που ασχολούνται με κάτι εξωπραγματικό που δεν ταιριάζει με τα πιστεύω τους, κλονίζουν την προσωπικότητα τους)
Το άλλο που με ενδιαφέρει είναι πια είναι αυτά τα στοιχεία, οι συγκυρίες, οι διαφορές (εγκεφαλικές; ψυχολογικές; προσωπικές; κατι άλλο;), τα κίνητρα, κλπ. που κάνουν ορισμένους ανθρώπους να ακολουθούν αυτες τις περίεργες διαδρομές, αλλά πολλούς περισσότερους να τις αποφεύγουν και να ακολουθούν τον σίγουρο δρόμο. Ίσως βέβαια αυτή είναι μια απόπειρα να απαντήσω σε κάτι προσωπικό, γιατί γεννήθηκα η εξελίχθηκα έτσι ώστε να ακολουθήσω το δικό μου δύσκολο δρόμο; Γιατί να μην είμουν και εγώ "νορμάλ" σαν τους άλλους να ησυχάζαμε :P
Btw, δεν διαχωρίζω τους ανθρώπους, δεν θεωρώ ότι αυτοί που κοιτάνε περισσότερο την καθημερινή τους ζωή κάνουν κάποιο λάθος ή ότι η δικιά μας πορεία είναι καλύτερη. Έχω ξεφύγει από όλα αυτά και προσπαθώ να συνεχίσω στη δικιά μου πορεία. Σέβομαι κάθε πορεία. Απλώς όλη αυτή η τάση με έχει βάλει σε σκέψεις για το τι κρύβεται πίσω από όλα αυτά.
Καταρχάς καλησπέρα
Έχω μόνο μια απορία
Πώς γίνετε να ξεπεράσουμε αυτό το κενό που έχουμε μέσα μας ? αυτό το κενό που μας κάνει να πιστεύουμε ότι όλα είναι ματαία ότι ότι και αν κάνουμε δεν έχει λόγο δεν έχει σκοπό.
Θυμάμαι ένα απόσπασμα από βιβλίο της κούφιας γης (δεν θυμάμαι αν είναι από την κούφια γη η από την είσοδο στην κούφια γη) όπου αναφέρετε ότι έχουμε τόσα κλειδιά αλλά πόρτες δεν βρήκαμε
Που είναι οι πόρτες? Έχουμε αποκτήσει τόσες γνώσεις αλλά το μόνο που έχουμε κερδίσει είναι η μελαγχολία της γνώσεις ότι κάποιες από αυτές δεν θα τις χρησιμοποιήσουμε ποτέ. Τι νόημα έχει η γνώση χωρίς την πράξη? Τι νόημα έχει να ξέρεις που βρίσκετε η Κανταθ χωρίς να αντικρίσεις ποτέ το όμορφο δειλινό της ? αυτό μόνο θέλω να μάθω. Πως θα ολοκληρώσουμε αυτό το κενό μέσα μας αν γίνετε. Η γενιά μας είναι δύσκολη και σπάνια ανά-ζητα πράγματα (1986) αλλά εμείς που το κάνουμε γιατί να ζούμε σαν τον Jack? Τι πρέπει να κάνουμε για να ξεφιγουμε? γινεται να ξεφύγουμε?
Κλείνοντας με μια «επανάσταση ενάντια στην Μούσα»
Γιατί μου το δείχνεις?
Τι θέλεις από έμενα?
Πώς να αποκριθώ?
Τι να κάνω?
Γιατί με κανείς για λίγο τόσο ευτυχισμένο για να γίνω μετά τόσο δυστυχισμένος?
@Michael:
Άγνωστε φίλε, με ρωτάς «ποιες Ελληνικές εκδόσεις έχουν μεταφράσει και επιμελήθηκαν καλύτερα το έργο του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα;»
Κατά τη γνώμη μου, σου απαντώ: Καμία.
Τα πιο καταπληκτικά πράγματα λέγονται στα αρχαία κείμενα, αλλά επειδή δεν τα κατανοούμε, λόγω του ότι άλλαξε η γλώσσα μας και τα νοήματά της, αλλά και λόγω αρχαίου μυστικισμού τον οποίον δεν αντιλαμβανόμαστε λόγω υλισμού και «ακαδημαϊσμού» και άγνοιας, τα παρεξηγούμε, και τα μεταφράζουμε άστοχα, πρόχειρα, διαστρεβλωμένα, ανέμπνευστα, με αποτέλεσμα συχνότατα να μην αποδίδουμε το αληθινό νόημα του πράγματος που γράφει ο σοφός αρχαίος συγγραφέας. Λυπάμαι πολύ γι' αυτό, είναι ζήτημα που άπτεται στον καθένα μας να το επιλύσει από μόνος του.
@Optimus:
Συνταξιδιώτη, ρίξε μια ματιά στο editorial μου στο τελευταίο τεύχος του Strange (130, Απριλίου). Είναι πολύ απλό το ζήτημα που τόσο σε απασχολεί, συμβαίνει αυτό που περιγράφω.
@Ariox:
Όσο σε όλα αυτά που λες δεν θα βάζεις τον παρονομαστή ότι η συνείδησή μας βρίσκεται σε μυστηριώδη σύνδεση με όλες τις άλλες συνειδήσεις, και με το συλλογικό ασυνείδητο, και όλοι μας βρισκόμαστε επίσης σε άμεση σύνδεση με μία Κεντρική Κοσμική Συνείδηση από την οποία προερχόμαστε ως εξερευνητές και στην οποία καταλήγουμε ως εξελιγμένες συνειδήσεις, όσο δεν θα βάζεις αυτόν τον παρονομαστή σε αυτά που πολύ ωραία λες, δεν θα βρίσκεις νόημα σε τίποτε.
Αγωνιζόμαστε, με μεγάλο προσωπικό αγώνα ο καθένας μας, συνειδητά ή ασυνείδητα, να υπερβούμε τον εαυτό μας, να προεκτείνουμε την πραγματικότητα του κόσμου μας, να εξελιχθούμε και να γίνουμε κάτι πολύ ανώτερο από αυτό που είμαστε, και να αποκτήσουμε την «πνευματικότητα» (παράλληλο της «πραγματικότητας») που απαιτείται για να κατανοήσουμε το νόημα της ζωής και των πάντων.
Κάποιοι από εμάς θα τα καταφέρουν, και ελπίζω ότι θα βοηθήσουν τους υπόλοιπους από εμάς προς αυτόν τον σκοπό, όπως το έχουν κάνει άλλοι πριν από εμάς εδώ.
Επίσης, σε παρακαλώ, να θυμάσαι ότι η μελαγχολία της Γνώσης είναι ίσως καλύτερη από τη χαρά της Άγνοιας.
Μακάριοι είναι μόνο «οι πτωχοί τω πνεύματι», κατά τη γνωστή ρήση.
Καλούμαστε να επιστρέψουμε σε αυτήν την παιδική χαρά, αλλά μαζί με τη γνώση.
Είναι πολύ ωραία και ιδιοφυέστατη πρόκληση.
Ας το προσπαθήσουμε στ' αλήθεια -τι καλύτερο έχουμε να κάνουμε μέσα στη δυστυχία μας;
Σας ευχαριστώ για τα μηνύματά σας
Π. Γ.
Δημοσίευση σχολίου