ΠΑΝΤΕΛΗΣ Β. ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗΣ
Ο συγγραφέας Παντελής Β. Γιαννουλάκης ζει και γράφει στην Θεσσαλονίκη, και σε πολλές εναλλακτικές πραγματικότητες που εξερευνεί με την ιδιαίτερη λογοτεχνία του και τις μελέτες του. Έχει συγγράψει και δημοσιεύσει ως τώρα 35 βιβλία, και πάνω από τρεις χιλιάδες άρθρα, δοκίμια και πρωτότυπα κείμενα και διηγήματα, σε περιοδικά, έντυπα, συλλογικά έργα, ειδικές θεματικές εκδόσεις και ανθολογίες. Έχει δημιουργήσει ή συντονίσει 12 περιοδικά και έντυπα, έχει ιδρύσει 4 εκδοτικούς οίκους. Έχει κάνει σπουδές Κινηματογράφου & Σκηνοθεσίας και Ιστορίας της Τέχνης, υπήρξε δημιουργός ραδιοφωνικών εκπομπών, τηλεοπτικών εκπομπών και ντοκιμαντέρ, έχει κάνει πολλές εξερευνήσεις και έρευνες στην Ελλάδα και σε αρκετά μέρη του κόσμου. Έχει κάνει μεταφράσεις έργων, υπήρξε editor πολλών ανθολογιών και επιμελητής εκδόσεων, μουσικός, περιηγητής, ξεναγός, συλλέκτης, αλληλογράφος, εισηγητής, διακεκριμένος ομιλητής με πολλές δεκάδες διαλέξεις σε μεγάλο κοινό, ειδικός γνωσιολόγος σε ποικίλα πεδία γνώσης. Είναι ο δημιουργός, εκδότης και διευθυντής του περιοδικού “Strange”, δημιουργός των εκδόσεων “Αόρατο Κολλέγιο” και “Άγνωστο” (επίσης, στο παρελθόν, των εκδόσεων “Terra Nova” και “Αρχέτυπο”), και έχει εκδόσει πάνω από διακόσια βιβλία... Είναι πατέρας δύο αγοριών, και έχει καθοδηγήσει και προωθήσει πάρα πολλούς συγγραφείς, ερευνητές και μελετητές. Ασχολείται ένθερμα με την Φανταστική Λογοτεχνία, την σημειολογία, την φιλοσοφία, την λογοτεχνία μυστηρίων, τις εναλλακτικές κοσμοθεωρίες, και τα μυστήρια του ανθρώπου και των κόσμων του.
Χρειαζόμαστε ένα παραμέρισμα της κουρτίνας, που ο συμβατικός κόσμος έχει τραβήξει μπροστά στα μάτια μας, μια νέα και μεγάλη προέκταση του οπτικού μας πεδίου, του πεδίου παρατήρησης.
Χρειαζόμαστε νέους τρόπους αντίληψης και κατανόησης, και νέους τρόπους μετάδοσης των πραγμάτων που θα αντιληφθούμε και θα κατανοήσουμε.
Αυτό θα σημαίνει μια ριζική αναθεώρηση ενός μεγάλου μέρους των γνώσεων μας και των πραγμάτων που θεωρούμε δεδομένα.
Μια τέτοια αναθεώρηση δεν συμφέρει κανέναν από αυτούς που χειρίζονται τις λειτουργίες των καθημερινών συστημάτων, και, επιπλέον, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν το μικρό, σίγουρο και ασφαλές νησί τους, για να εξερευνήσουν τα αβέβαια νερά ενός νέου και παράξενου ωκεανού...
Η πραγματικότητα είναι τελείως σχετική, κι αυτό αποδεικνύεται από το αγωνιώδες πείσμα της να μην αναιρεθεί, και από την αδυναμία της να σε τιμωρήσει μόλις την αναιρέσεις…
Ζούμε σε εποχές κατοχής και αντίστασης. Ο κόσμος επιζητά να παγιώσει τελείως την εικόνα του, και όλοι ανεξαιρέτως να υπηρετούν το τεχνητό κοσμικό είδωλο που ο κόσμος έφτιαξε για τον εαυτό του. Οι άνθρωποι που διαχώρισαν τον εαυτό τους από αυτόν τον κόσμο, αποσυρόμενοι στο ιδιωτικό τους σύμπαν, αντιστέκονται εστιαζόμενοι στον αέναα κρυφώς εξελισσόμενο μύθο του κόσμου, που η παγιωμένη εικόνα προσπαθεί να εξαφανίσει.
Οι άνθρωποι που προσπαθούν ν’ αποδράσουν από τις υποθέσεις αυτού του απογοητευτικού κόσμου, σπιθαμή με σπιθαμή φτιάχνουν μυστικά το Παραμύθι του Κόσμου. Το διηγείται ο ένας στον άλλον ψιθυριστά κι αν κάποιος είναι χωρίς συντρόφους, το διηγείται στον εαυτό του. Υπενθυμίζει συνέχεια την ιστορία, αποστηθίζει τους χάρτες και τα σημάδια, κάνει εξάσκηση τις νύχτες όταν όλοι κοιμούνται, απαγγέλλει το ποίημα, γράφει το μήνυμα, κουρδίζει τα ρολόγια και τα βιολιά, κοιμάται με το ξίφος κάτω απ’ το μαξιλάρι -μην έρθει η ώρα και δεν είναι έτοιμος για την ηρωική έξοδο…
Κάποιος που μπορεί να κοιτάξει γύρω του με τα σωστά μάτια, θα αντικρίσει παντού ολόγυρα το Παραμύθι του Κόσμου. Είναι τόσο μεγάλο και τόσο υπέροχο, γενιές ολόκληρες συνωμοτών το έφτιαχναν, το έγνεθαν, το έπλεκαν, το έχτιζαν, το χρωμάτιζαν. Στέκει εκεί (πού;) και διηγείται την πιο παράξενη ιστορία που ειπώθηκε ποτέ. Την ιστορία ενός άλλου κόσμου, κάπου πέρα, μακριά απ’ αυτόν εδώ τον κόσμο, κι ακόμη πιο μακριά, στα βάθη του νου και της καρδιάς μας.
Τα μηνύματα από αυτόν τον κρυφό κόσμο, αναπόφευκτα, είναι πολεμικές ανταποκρίσεις, ενός πολέμου μυστικού, ανάμεσα στους υπηρέτες της κατοχής του κόσμου και στους παρτιζάνους του Αντίκοσμου...
«Η ζωή είναι πιο παράξενη από τα μυθιστορήματα».
Το πιο ουσιαστικό επίτευγμα της Λογοτεχνίας μέχρι σήμερα, είναι ότι κατέληξε σ’ αυτό το συμπέρασμα. Αυτό δεν έγινε, βέβαια, για να απορρίψει τον εαυτό της, αλλά για να δώσει μια νέα σημασία στο ατέρμονο νόημα της ζωής.
Η ζωή καθορίστηκε από τη Λογοτεχνία.
Δεκάδες αιώνες χρειάστηκαν για να μετατρέψει ο άνθρωπος τα πάντα σε Λογοτεχνία. Ζούσε καταγράφοντας τα πάντα γύρω του, όλες τις πληροφορίες, όλες τις εμπειρίες, όλες τις ανακαλύψεις, όλα τα όνειρα, όλα τα συναισθήματα, όλα τα φαινόμενα, όλες τις ιδέες, όλες τις υποθέσεις… Και τα καταχωρούσε στην αιώνια βιβλιοθήκη.
Κάποτε η ζωή ξεπερνούσε τη Λογοτεχνία. Τώρα πια η βιβλιοθήκη είναι τόσο τεράστια, που η Λογοτεχνία ξεπερνά τη ζωή.
Οτιδήποτε ζω, μέχρι και η τελευταία εμπειρία και σκέψη μου, έχει ήδη προβλεφθεί από πριν μέσα στη Λογοτεχνία. Οι επιρροές της Λογοτεχνίας πάνω στη ζωή είναι τόσο πολυσύνθετες και εξαπλωμένες σε κάθε στοιχείο με όλους τους πιθανούς τρόπους, κρύβονται τόσο καλά μέσα στην ίδια τη ζωή, που σχεδόν κανείς δεν υποπτεύεται πως η κάθε στιγμή της ζωής του έχει ήδη πρωταγωνιστήσει στις σελίδες κάποιου βιβλίου, κάποτε.
Η ίδια η Λογοτεχνία άρχισε κάποτε να παρατηρεί τον εαυτό της, και ανακάλυψε μια συγκλονιστική παραδοξολογία. Αφού η ζωή και η σκέψη καθοριζόταν πλέον από τη Λογοτεχνία, τότε η κύρια αποστολή της Λογοτεχνίας, που ήταν να εξερευνήσει τη ζωή και τη σκέψη, είχε μετασχηματιστεί σε κάτι τελείως νέο και παράξενο: η Λογοτεχνία εξερευνούσε πια τη Λογοτεχνία.
Έτσι, μπορούσες πια να αφιερώσεις όλη σου τη ζωή στην εξερεύνηση της λογοτεχνίας, που εξερευνεί τον εαυτό της, και να εξερευνήσεις τη ζωή σου...
Αυτό που κάνει τους συγγραφείς να ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους ανθρώπους, είναι κυρίως το γεγονός ότι οι συγγραφείς παρατηρούν πράγματα που οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν τα παρατηρούν, δεν τα προσέχουν, δεν τους δίνουν σημασία. Κι επιπλέον, οι συγγραφείς τα θυμούνται, τα καταγράφουν, συγκεντρώνουν αυτές τις αξιομνημόνευτες λεπτομερείς παρατηρήσεις τους ως οπλοστάσιο, ως θησαυροφυλάκιο λεπτομερειών, που κάπου θα χρησιμοποιηθούν κάποτε.
Ο συγγραφέας έχει πάντα ένα σημειωματάριο γενικών καταγραφών, και πολλά άλλα σημειωματάρια και σημειώσεις που σχετίζονται με τα διάφορα σχέδια του, με συνεχείς σημειώσεις που αντίστοιχα τα αφορούν, χωρίς ακόμη τα έργα να έχουν αρχίσει να γράφονται, αλλά και κατά τη διάρκεια της συγγραφής τους. Στο γενικό σημειωματάριο, σημειώνει συνεχώς τα πάντα, οτιδήποτε ενδιαφέρον παρατηρεί γύρω του, ακούει, διαβάζει, βλέπει, μαθαίνει, εμπνέεται, ονειρεύεται, θυμάται, κλπ. Δεν αφήνει καμιά καλή και «ενδιαφέρουσα» σκέψη, ιδέα, έμπνευση, πληροφορία, σημειολογία, σύνδεση, αλληγορία, μεταφορά, απόσπασμα, παραδοξολογία, οξύμωρο, λέξη, μυστικό, παρατήρηση, επισήμανση, ανάμνηση, αφορισμό, απόφθεγμα, σύλληψη, να του ξεφύγει. Όταν οτιδήποτε από αυτά βγαίνει στον δρόμο του, το καταγράφει, για να το χρησιμοποιήσει, κάπου, κάπως, αργότερα. Είναι συλλέκτης ιδεών, σκέψεων, λέξεων, πληροφοριών, ενδιαφερόντων ζητημάτων και παρατηρήσεων. Διαθέτει μια ολόκληρη αόρατη βιβλιοθήκη από αυτά.
Ο συγγραφέας που δεν το κάνει συνειδητά και αφοσιωμένα και συνεχώς αυτό το πράγμα, που δεν παρατηρεί τις φευγαλέες λεπτομέρειες του κόσμου, δεν είναι συγγραφέας.
Αυτό, σταδιακά, του δίνει μια εποπτεία πάνω στην καθημερινή πραγματικότητα που οι άλλοι άνθρωποι ούτε που την έχουν ονειρευτεί ποτέ τους. Και, σιγά-σιγά, αρχίζει να ξεχωρίζει αμέσως το συγγραφικό ίχνος όταν εμφανίζεται οπουδήποτε για να του προσφερθεί από τη συγχρονικότητα. Μόλις παρατηρεί αυτό που πρέπει, ένα καμπανάκι χτυπάει στο κεφάλι του, κι εκείνος περισυλλέγει την παρατήρηση. Κι έπειτα την αντιμετωπίζει σαν πολύτιμη πληροφορία, σαν εύθραυστο μυστικό.
Μέσα από διεργασίες όπως αυτή και πολλές άλλες, ο συγγραφέας δεν περιμένει την έμπνευση, είναι ο Κυνηγός της Έμπνευσης, εκπαιδεύεται να την αναγνωρίζει παντού γύρω του, να την παραμονεύει και να την αρπάζει με λεπτεπίλεπτο τρόπο. Δεν είναι ποτέ απροετοίμαστος για αυτό.
Έτσι, παντού και πάντα, ο συγγραφέας καταστρατηγεί μια οικειότητα με το Παράξενο. Οι αληθινοί συγγραφείς είναι ερωτευμένοι με το Παράξενο. Είναι το παρασκήνιο του κόσμου μας.
Συμφωνώ με τον J. K. Chesterton, που γράφει:
«Το ότι υπάρχει ένας κόσμος πίσω από τον κόσμο, δεν το γνωρίζουν πολλοί άνθρωποι. Βέβαια, υπάρχει και ένας άλλος άνθρωπος πίσω από κάθε άνθρωπο, αλλά κι αυτό ακόμη συχνά ο ίδιος ο άνθρωπος δεν το γνωρίζει. Υπάρχει ένα παρασκήνιο στα πάντα, ένα σκοτεινό παρασκήνιο, πολλές φορές πέρα από κάθε φαντασία. Στο παρασκήνιο αυτό, πίσω από την αυλαία του κόσμου, δεν πηγαίνει κανείς, εκτός από τους συγγραφείς…»
Η αληθινά μεγάλη ευχαρίστηση που αντλώ από τον κόσμο, προέρχεται από τα βιβλία. Ίσως γιατί ο ίδιος ο κόσμος είναι ένα ανεξάντλητο βιβλίο. Ίσως γιατί ο κάθε άνθρωπος δεν είναι παρά ακόμη ένα βιβλίο. Παραμένει ακόμη άγνωστος ο συγγραφέας του κόσμου μας. Υπάρχουν νύχτες που το μόνο που θέλω είναι να τον γνωρίσω, και να μου επιτρέψει να περιπλανηθώ στην απέραντη βιβλιοθήκη του. Έχω πολλές όμορφες ερωτήσεις να του κάνω, δίπλα από το τζάκι, πίνοντας λίγο κονιάκ…
Όταν ονειρευόμαστε, ο εγκέφαλός μας λειτουργεί κανονικότατα σαν να δέχεται αληθινά ερεθίσματα, και δίνει στους επιστήμονες την εικόνα ενός εγκεφάλου που βλέπει, ακούει, οσμίζεται, γεύεται, πιάνει, κινείται, κλπ, και επεξεργάζεται πληροφορίες σαν να τις δέχεται από το εξωτερικό περιβάλλον, με τη διαφορά ότι το σώμα κοιμάται και τίποτε από όλα αυτά δεν παρατηρείται να συμβαίνει σε αυτήν την πραγματικότητα...
Έχουμε έναν δεύτερο μυστηριώδη εαυτό, ο οποίος ζει κανονικά σε έναν παράλληλο κόσμο, τον κόσμο των ονείρων: ένα ολόκληρο εναλλακτικό σύμπαν. Μια μυστηριώδης ονειρική γεωγραφία που το πανόραμά της ξανοίγεται μέσα μας. Την εξερευνούμε ασυνείδητα μέσα από αινιγματικές εμπειρίες και βιώματα που καταγράφονται από τον εγκέφαλό μας ως αληθινά, για τον οποίο έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι ενώ ονειρευόμαστε συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά σαν να βιώνει πραγματικές καταστάσεις.
Ζούμε μέσα στα όνειρα…μια δεύτερη ζωή.
Το μάτι. Αυτό το οπτικό πεδίο συναλλαγής του εσωτερικού κόσμου με τον εξωτερικό κόσμο, το μάτι, είναι το μόνο όργανό μας που ζει από το φως ενώ το υπόλοιπο σώμα μας είναι βουτηγμένο στη λάσπη, στην ύλη. Το μάτι έχει τη μορφή του σύμπαντος. Τρεις ομόκεντροι κύκλοι το περιγράφουν, η σφαίρα, η ίριδα και η κόρη: Ο εξωτερικός κύκλος του υπεργαλαξιακού κόσμου, ο εσωτερικός κύκλος του γαλαξιακού κόσμου, ο εσώτατος κύκλος του υποσελήνιου κόσμου. Κοιτώντας κανείς (με το μάτι του) το ανθρώπινο μάτι, είναι σαν να παρατηρεί το σχέδιο του Σύμπαντος. Το μαγικό σημείο όπου ενώνεται ο άνθρωπος με τον Θεό. Τα άστρα του ουρανού εκπροσωπούνται από το άστρο του ματιού. Η ίδια η κόρη του ματιού είναι μια άβυσσος, εκεί απ’ όπου μπορεί κανείς να ατενίσει με ίλιγγο τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, αστρική στη φύση της και αόρατη. Κατοπτρισμένη πάνω στην κόρη είναι εκείνη η ανταύγεια ενός φωτεινού γαλαξία, το ίχνος του θεϊκού φωτός, το σπερματικό φως του κόσμου, του εσωτερικού κόσμου...
Όταν υπάρχει κάτι που δεν το ξέρεις
Πώς ξέρεις ότι δεν υπάρχει;
Ξέρουμε ότι πολλά από τα όνειρά μας δεν θα γίνουν αληθινά. Ίσως να μη γίνουν ποτέ αληθινά. Κι όμως, συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε.
Αυτό λέει πολλά, και δεν είναι τόσο παράδοξο όσο ακούγεται.
Έχουμε μάθει ότι τα όνειρά μας είναι σημαντικά όχι γιατί γίνονται αληθινά, αλλά γιατί μας οδηγούν σε μέρη που ποτέ δεν θα πηγαίναμε αλλιώς, και μας διδάσκουν πράγματα που ποτέ δεν ξέραμε ότι μπορούσαμε να μάθουμε…
Ο κόσμος που παρακολουθούμε, εκείνος ο κόσμος της καθημερινής μας πραγματικότητας, δεν είναι ο αληθινός κόσμος, είναι μία περιγραφή του.
Τα βιβλία είναι συχνά πολύ καλός τρόπος για να βλέπεις τον κόσμο με άλλα μάτια.
Και τα βιβλία είναι παράθυρα.
Είναι σαν κιάλια που βλέπουν αλλού. Η αριστερή σελίδα για το αριστερό σου μάτι και η δεξιά σελίδα για το δεξί σου μάτι. Βάζεις μπροστά στο πρόσωπό σου ένα βιβλίο και αντικρίζεις το πανόραμα της ανάγνωσης. Το πεδίο της γνώσης από αλλού. Είναι μία τηλε-όραση. Βλέπεις μακριά, σε άλλους τόπους, σε άλλες ζωές, σε άλλα μυαλά, σε άλλους χρόνους.
Και, όταν γράφεις ένα βιβλίο, είσαι κάτι σαν οπτικός. Ρυθμίζεις έντεχνα την όραση του φίλου σου, του αναγνώστη σου, έτσι ώστε να μπορέσει να δει αλλού, να αλλάξει για λίγο την οπτική του κόσμου του και να παρακολουθήσει έναν απόκρυφο μικρόκοσμο, χαρτογραφημένο μέσα στις σελίδες…
Η πεζοπορία, η οδοιπορία, η περιπλάνηση, το ταξίδι, η περιπέτεια, η περιπολία, η πρωτοπορία, η ανίχνευση, η εξερεύνηση...
Οι περισσότεροι άνθρωποι, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν καταλαβαίνουν πόσο σημαντικά είναι όλα αυτά: Σχετίζονται με την πλοήγηση στον υλικό κόσμο.
Η τέχνη της πλοήγησης στον υλικό κόσμο είναι τόσο σημαντική όσο και η τέχνη της αναπνοής. Παραδόξως, για τους περισσότερους ανθρώπους, και οι δύο αυτές τέχνες είναι αυτοματικές συνήθειες και τίποτε παραπάνω.
Αλλά υπάρχει και η τέχνη της πλοήγησης στον πνευματικό κόσμο...
Εξασκούμε την πλοήγηση στον υλικό κόσμο χρησιμοποιώντας -διανύοντας- τις διαδρομές, και –από την άλλη– εξασκούμε την πλοήγηση στον πνευματικό κόσμο με τη φαντασία μας.
Όμως, αν συνδυάσουμε αυτά τα δύο, τις διαδρομές και τη φαντασία, έχουμε ένα νέο είδος πλοήγησης. Και πρόκειται για πλοήγηση σε ένα νέο πεδίο, ούτε πραγματικό ούτε φανταστικό, σε εκείνο το συνδετικό πεδίο μεταξύ πνεύματος και ύλης, που είναι ένα κρυφό ενδιάμεσο πεδίο, μυστικό και απαγορευμένο, για το οποίο δεν συζητά κανείς...
Αυτή είναι η λεγόμενη «αόρατη πλευρά του κόσμου», και αυτήν εννοούσε ο παππούλης μου ο Τσαρλς Φορτ όταν έλεγε ότι ανακάλυψε μία «πυξίδα για τη ναυσιπλοΐα της αόρατης πλευράς του κόσμου...»
Λοιπόν, αυτή η νέα πλοήγηση σ’ αυτό το μυστικό ενδιάμεσο πεδίο, βασίζεται –στο πρώτο στάδιο εξάσκησής της– σε μία σχετικά απλή τεχνική: να κάνεις μία πλοήγηση στο υλικό πεδίο με πνευματικό τρόπο (ή, αν το προτιμάτε έτσι, στο πνευματικό πεδίο με υλικό τρόπο).
Μία περιπλάνηση στις διαδρομές του υλικού κόσμου με πνευματικό τρόπο. Πρόκειται για ένα λειτουργικό συνδυασμό της περιπλάνησης στους δρόμους και της περιπλάνησης στη φαντασία. Κι αυτό κάνει εκείνο το ενδιάμεσο πεδίο να αρχίσει να διακρίνεται αδιόρατα. (Και διακρίνεται γιατί «ανταποκρίνεται» στην περιπλάνησή σου).
Μία αφηρημένη περιπλάνηση μέσα στον τρισδιάστατο χάρτη της πόλης, αφήνοντας τον εαυτό μας να παρασυρθεί από τη φαντασία, αλλά ταυτόχρονα και να παρασυρθεί από τους δρόμους. Δηλαδή, να παρασυρθεί στις διαδρομές της φαντασίας, και ταυτόχρονα να παρασυρθεί από τις διαδρομές της πόλης. Να παρασυρθεί από τη ροή των συλλογισμών, και ταυτόχρονα να παρασυρθεί στη ροή των δρόμων. Από τα «μονοπάτια της σκέψης» και από τα μονοπάτια του κόσμου. Να «αποπροσανατολιστεί» κάποιος από τον εαυτό του, και ταυτόχρονα να αποπροσανατολιστεί μέσα στην πόλη. Να «περι-πλανηθεί»…
Μ’ αυτόν τον τρόπο, ο εσωτερικός κόσμος μεταμορφώνεται σε εξωτερικό και μπορείς να περιπλανηθείς κανονικά μέσα του: να τον περπατήσεις.
Αν προτιμάτε, ο εξωτερικός κόσμος μεταμορφώνεται σε εσωτερικό και μπορείς να περιπλανηθείς σ’ αυτόν με τη σκέψη σου.
Το ίδιο είναι, απλά εξαρτάται από την οπτική γωνία από την οποία το βλέπεις…
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιπλάνησης, που σε πρώτη φάση γίνεται χωρίς νόημα, ο περιπλανώμενος είναι βυθισμένος σε μια επιλεγμένη φαντασίωση, (αλλά και στους αυθόρμητους συλλογισμούς του, ακολουθώντας με τον νου του ελεύθερα τη ροή τους, παρατηρώντας πως αυτή αρχίζει να σχετίζεται με τα ερεθίσματα που λαμβάνει από ολόγυρά του), και καθώς ακολουθεί τελείως αυθόρμητες διαδρομές, σταδιακά αρχίζει να συμβαίνει το εξής:
Η περιπλάνησή του αρχίζει να αποκτά νόημα, είναι σαν να βαδίζει πάνω σε υπονοούμενα, σαν να γράφει ή να διαβάζει ένα κείμενο, τα πάντα γύρω του αποκτούν ένα ιδιόμορφο νόημα, ή ένα πλέγμα από κρυφά νοήματα, που του αποκαλύπτονται, που συνδέονται όλο και περισσότερο με τους συλλογισμούς του. Φτάνει σε ένα σημείο που αυτό το φαινόμενο γίνεται τόσο έντονο, που ο περιπλανώμενος θεωρεί ότι μπορεί να κοντρολάρει το ίδιο το τοπίο, και όχι μόνο τις σκέψεις του. Η Πλοήγηση έχει ξεκινήσει…
Για τον Πλοηγό που θα το κάνει αυτό, οι συνηθισμένοι υλικοί δρόμοι του κόσμου χάνουν κάθε συμβατική σημασία. Οι διαδρομές αποκτούν ένα τελείως διαφορετικό νόημα γι’ αυτόν, η πόλη η ίδια μεταλλάσσεται μυστικά, οι δρόμοι της οδηγούν «αλλού»…
Ο κόσμος που ζούμε, είναι ένα πάρα πολύ παράξενο μέρος! Αλλά, εγκλωβισμένοι μέσα στις υποθέσεις της καθημερινότητάς μας, έχουμε την τάση να το ξεχνάμε αυτό ή να το αγνοούμε. Εμείς οι ίδιοι που βαδίζουμε σ’ αυτό το παράξενο μέρος, είμαστε πάρα πολύ παράξενα όντα…
Είναι τόσα πολλά τα πράγματα που δεν ξέρουμε για τους μηχανισμούς του κόσμου και του εαυτού μας, που φοβόμαστε να παραδεχτούμε αυτή την μεγάλη αλήθεια. Θέλουμε τον κόσμο και τον εαυτό μας να είναι μικροί, συγκεκριμένοι και περιορισμένοι, για να μπορούμε να τους ελέγχουμε και να νιώθουμε ασφαλείς. Αλλά τον κόσμο και τον εαυτό μας, τους διατρέχουν δυνάμεις ανεξιχνίαστες. Βιαστήκαμε να τους δώσουμε ονόματα, περιγραφές, επιστήμες, για να μπορούμε να έχουμε έναν υποτυπώδη έλεγχο πάνω στην αχαλίνωτη πραγματικότητα. Κι όμως, τα πράγματα δεν τελειώνουν στα όρια που έχουν θέσει αυτές οι εξηγήσεις. Τα πράγματα είναι ατέλειωτα .
Αυτή τη βροχερή νύχτα, μέσα στη μοναξιά μου, καθώς γράφω, έχω δίπλα μου ένα βιβλίο κιτρινισμένο από το χρόνο, το Pensees του Blaise Pascal. Ανοίγω μια σελίδα στην τύχη και διαβάζω:
«Όταν ατενίζω μπροστά μου τον ορίζοντα με το περιορισμένο βλέμμα μου… τί αχανές διάστημα είναι αυτό μέσα στο οποίο εγώ δεν υπάρχω! Κι αν κοιτάξω πίσω μου… τί φρικτή δίνη ατέλειωτων χρόνων που εγώ δεν υπήρξα! Όταν βυθίζομαι στον κόσμο της γνώσης… τί απύθμενες θάλασσες γνώσεων που εγώ δε γνωρίζω και ίσως ούτε θα γνωρίσω ποτέ! Πόσα πράγματα συμβαίνουν συνεχώς, χωρίς εμένα! Και… πόσο λίγο χώρο καταλαμβάνω εγώ σ’ αυτή την ατέρμονη άβυσσο του Χρόνου…»
Είδα το σπίτι που μένει ο Θεός.
ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ
10 comments:
Αγαπητέ φίλε Παντελή καλημέρα...
Πολύ ενδιαφέρον το νέο τεύχος με άκρως σημαντικά θέματα, τέτοια που μόνο το strange "επιβάλλεται" να έχει...
Ακόμα δεν το έχω πάρει στα χέρια μου, οσονούπω.
Χαίρομαι που καταπιάνεστε με τους αγαπημένους μου οργονίτες, ένα θέμα πραγματικά απαγορευμένο Παντελή. Και μάλιστα γραμμένο από ένα μετρ του είδους, τον Ίωνα Μάγγο και με χαροποιεί ιδιαίτερα η συνεργασία σας γιατί οι αναζητήσεις του Μάγγου είναι πάντα πολύ strange και για τους πιο strangers...
Αναμένουμε συνέχεια.
Θα με ενδιέφερε να καταπιαστείτε και με τα θέματα της ελεύθερης ενέργειας, και κυρίως σε σχέση με πρακτικούς τρόπους άντλησης αυτής. Έχει ασφαλώς καταπιαστεί επί σειρά ετών ο Γιώργος Στάμκος με το θέμα, κυρίως μέσα από την ενασχόλησή του με τον Τέσλα (χαιρετισμούς από τον Αργύρη, από τον Πύργο!), αλλά θα μπορούσατε και επεκτεινόμενοι σε περισσότερο πειραματικές εφαρμογές.
Αναμένω να διαβάσω και το αφιέρωμα στο ροκ, είμαι σίγουρος πως θα εστιάσετε στο ατέρμονο στοιχείο του, στο αιώνιο κάλεσμά του για αλλού...
Επίσης στο καινούργιο τεύχος βλέπω με περισσή χαρά και άλλο θέμα με την αλχημεία, κάθε φορά τα άρθρα είναι άκρως αποκαλυπτικά, και ικανοποιούν και έναν μανιώδη και χρόνια αναζητητή αυτής της φιλοσοφικής ατραπού, και μάλλον το άρθρο θα είναι γραμμένο από τον Τσουμάνη. Τα μου διαχρονικά!
Ξεγυμνώστε και άλλο τις έκπαγλες καρδιές μας στον ήλιο της γνώσης, το strange από το 1ο τεύχος το νιώθω σαν το τύμπανο του σαμάνου, ο καθένας περιδινίζεται με τα ποσά ενέργειας που διαθέτει, εσείς καλείτε...
Αυτές τις "απαράδεκτες" <<...>> ποτέ θα τις ξαναγευτούμε;
Με πολλή αγάπη και ενθουσιασμό για το μακροχρόνιο ταξίδι (ομολογώ και μου αρέσει, δεν έχετε κουραστεί), να είστε πάντα όλοι καλά!!!
Παντελή
Αρκετά καλό τεύχος. Συγχαρητήρια και ελπίζω να εξακλουθήσει το περιοδικό να εκδίδεται μηνιαίως, διότι κάποιοι μήνες χάθηκαν ανεξήγητα.
Τα άρθρα του Ιωνα Μάγγου τον οποίο και παρακολουθώ από παλιά και σε φόρουμ και σε άλλα περιοδικά, είναι διαποτισμένα από μιά περίεργη γνώση την οποία δεν μπορώ να κατανοήσω από που την αντλεί. Ειδικότερα κάποιες παλαιότερες πληροφορίες του περί μετακινήσεως του Φόβου και του Δείμου. Θα επιθυμούσα προσωπικά σχετικό άρθρο από τον ίδιο.
Γενικότερα οι "ερευνητές" της Μαγνησίας είναι τουλάχιστον περίεργοι και διαφόρων ειδών.
Καταπληκτικό και το άρθρο του Τσουμάνη που ελπίζω να συνεχίσει την καταβύθισή του στα άδυτα της αλχημείας, και ειδικότερα στην κατανόηση του "λάθους" του Αϊν Σοφ, όπως εννοήθηκε ανοικτά στο προηγούμενο τεύχος.
Η Στήλη Υδραργύρου αν και αναφέρεται στους συντάκτες έχει να εμφανισθεί μήνες. Ελπίζω να συνεχιστεί διότι υπάρχει μια σημαντική ροή πέρα και από την πληροφορία που λές και εσύ και που πραγματικά ήταν πέρα από τα τετριμμένα εξού και το δυσκολοχώνευτο της.
Ο δόκτωρας Σαμπάλλα θα μας δώσει ποτέ ακριβές βιογραφικό του; Περιμένω εναγωνίως διότι έχω κάποιες απορίες για αυτόν.
Καλό Καλοκαίρι (όσο μας έμεινε)
Γεια σου συν-ταξιδιωτη Παντελη...Ευχομαι να περνας καλα και να ταξιδευεις στους κοσμους του ονειρου.Δεν εχω παρει ακομη το νεο τευχος,αλλα απο οτι διαβασα στο πιο πανω μαιλ του φιλου υδραργυρου ο Μιμακος>>...<< παλι απων.Κατι ειχε γραψει σε σελιδα του ιντερνετ οτι θα ειχε θεμα με την αστυμαγεια στο προηγουμενο τευχος κ περιμενα να το διαβασω μαζι με τις δικες σου ερευνες αλλα παλι απων.Εχω δοκιμασει να του στειλω εμαιλ αλλα απαντηση δεν πηρα...Ελπιζω να μην μας εγκατελειψε.Περιμενω κ το αρθρο για την υεμενη κ το σταργκειτ που ειχατε προλογισει οπως κ το αρθρο της Αθανασιας Χοντζογλου για την συνεχεια της κανωππο της Αργους.Τωρα θα ηθελα να σου γραψω αν και αφορα προηγουμενο τευχος για τον κΑριβανη.Περιμενα πιο πολλες αποκαλυψεις για τις σκαπτομορφες 300000 ετων που δημιουργουνται στην γη οπως ειχε γραψει παλαιοτερα,για τις οντοτητες στην γη που θελουν να επεμβουν στο σχεδιο ''Ανθρωπος'' κ τα σχεδια τους.Ελπιζω σε νεα δημοσιευση του να τα εχει οπως κ αλλες αποκαλυπτικες πληροφοριες...Με το καλο κ το βιβλιο του.Χαρηκα κ για την επιστροφη του Ιωνα Μαγγου στο περιοδικο...Σε χαιρετω μεσα απο το ματριξ της υλης αλλα και απο τους κοσμους του ονειρου...Ολα ειναι ενα ετσι κ αλλιως...Συντομα ελπιζω να το δουμε κ να το βιωσουμε με ολες τις αισθησεις ισως κ μιας ακομη.Που ξερεις;Ειθε...
TΡΟΜΕΡΟ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ!
Το άρθρο για την Ροκ μουσική και την στενή σχέση που έχει με το Σατανισμό κατά τη διάρκεια των χρόνων είναι διαφωτιστικότατο.. Επίσης διάβασα με αμείωτο ενδιαφέρον το δικό σας άρθρο για τα Μυστικά του Νερού, με το οποίο θέμα είχα έρθει σε μία πρώτη επάφη στο ειδικό τεύχος Μυστική Τεχνολογία.
Οργονίτες, Γερμανική Συνωμοσιολογία,UFO,Αλχημεία, ο πάντα τρομερός Στάμκος...τι άλλο να ζητήσει κανείς από ένα περιοδικό ;Μόνο να συνεχίσει έτσι δυναμικά στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε!
ΥΓ Εγώ απ' ό,τι κατάλαβα πρέπει να ανήκω στην μειοψηφία που δεν συμμερίζεται το ενδιαφέρον για τα κείμενα του [...] και το νόημα της τόσης κωδικοποίησης σε αυτά που θέλουμε (με δική μας επιλογή) να δημοσιοποιήσουμε σε ένα ευρύτερο κοινό, το οποίο μπορεί να μην είναι κατ' ανάγκην μέσα στο μυαλό μας, αλλά ούτε και να διαθέτει τις ίδιες γνώσεις με μας. Όπως είχατε πει και εσείς στο παρελθόν: το να γράφεις ακατάληπτα/δύσκολα και να μην μπορεί να καταλάβει εύκολα ο αναγνώστης είναι το μόνο εύκολο.
Το δύσκολο είναι το να περάσεις δύσκολα νοήματα, ριζοσπαστικές ιδέες και βαθύτερες σκέψεις με τρόπο κατανοητό και απλό για όλους.
Μάλλον θα ανήκω σε διαφορετική σχολή...
Επίσης, διαβάσατε το καινούριο βιβλίο του Ουμπέρτο Έκο; Περιμένω κάποια δικά σας σχόλια ή κριτική.
Πάντως το τελικό αποτέλεσμα ήταν άκρως φιλοεβραικό(σιγά μη δεν ήταν).Τι θέλω να πω, ουσιαστικά δεν έλεγε τίποτα αρνητικό για όσα κάνανε κατά τη διάρκεια της ιστορίας, μόνο περιορίστηκε σε υπερβολές ενός ψυχάκια(που μεγάλωσε με παππού ημίτρελο) και σε πολιτικές συνωμοσίες του τσάρου. Σαν να λέει ως τελικό συμπέρασμα ότι όποιος τα βάζει με τους Εβραίους είναι ή τρελός ή έχει πολιτικές σκοπιμότητες.
Κύριε Γιαννουλάκη επιτέλους κρατάω στα χέρια μου το νέο υπερτεύχος!
Να ρωτήσω κάτι, στο φεστιβάλ βιβλίου στο Ζάππειο Μέγαρο, θα είστε και εσείς κάποια μέρα; Θέλω μία υπογραφούλα στον Ονειροπόλο, αν δε σας είναι κόπος δηλαδή; :)
Δημήτρης Ψυχογιός
Γεια σου Παντελή !
Ωραίο το άρθρο για το ροκ, παράξενη περίπτωση είναι και αυτή του eminem (http://www.youtube.com/watch?v=5xLv-Z9XbyI) αλλά και του Michael Jackson, τωρα που έγινε η εισαγωγή στο θέμα θα ήταν ωραίο να επανέλθετε με πιο παράξενες περιπτώσεις, καλό και το άρθρο για τους οργονιτες που ήταν αρκετά πρακτικό μαζί με αυτό για το νερό. Σημαντικό είναι νομίζω ότι οι πηγές εξαγοράζονται από πολυεθνικές και τα νερά βαφτίζονται ότι είναι πάρα πολύ καλά από σπάνιες πηγές που έχουν σπάνια μέταλλα, ενώ πολύ γνωστά εμφιαλωμένα νερά π.χ. από Γαλλία περιέχoυν Αρσένιο, η είναι ίδιας ποιότητας με αυτό της βρύσης που πολλές φορές(εξαρτάται από τους ελέγχους της χώρας) είναι καλύτερο από τα εμφιαλωμένα(θέλει πρώτα να κάτσει λίγο μέχρι να φύγει το χλώριο, αφού έχει φιλτραριστεί όμως πρώτα από τους βρώμικους σωλήνες της πολυκατοικίας). Ανήκω και εγώ σε αυτούς που δεν καταλαβαίνουν τον «…»(σίγουρα κάποιοι θα τον απολαμβάνουν), ενώ όταν διαβάζω Cosmopolis έχω ένα ευχάριστο déjà vu. Προτείνω αφιέρωμα στους Men in Black, όχι στον Will Smith αλλά στους scary τύπους όπως αυτός στο Lost Highway, o παπάς στο Poltrgeist 2, ο τύπος στο Phantasm και είμαι σίγουρος ότι εκεί στο strangeland θα ξέρετε και άλλους τόσους. Ο καλύτερος είναι σίγουρα ο Chauffeur από την ταινία Burnt Offerings, πρέπει να τον βάλετε εξώφυλλο και με το σοκ να ξυπνάνε από τον λήθαργο όσοι περνούν από τα περίπτερα :).
Έχω και ένα ανέκδοτο(ακόμα) τραγούδι "Strange Refreshment" (http://www.youtube.com/watch?v=zlHAzOAY90A) για τον Dr. Shambalah, να το ακούσει όταν τον πιάνει η δίψα στην έρημο όταν κυνηγά ρινόκερους :). That’s all έφυγα.
Ιων Μαγγος.
Καταπληκτικος.
Πολυ καλα ενημερωμενο site.
Κατι κρυβεται εκει μεσα.
Κύριε Γιαννουλάκη αν δεν έχετε δει ακόμα το Tree of Life του Terrence Malick, σας προτείνω να το κάνετε όσο πιο σύντομα μπορείτε! Μιλάμε ίσως για μία από τις πιο STRANE/συναρπαστικές/πρωτότυπες/μοναδικές/Avant Garde ταινίες όλων των εποχών. Ένα έργο ζωής, ενός από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του πλανήτη Γη.
Το περιοδικό STRANGE θα κυκλοφορήσει μέσα στον μήνα Οκτώβριο;
Δημήτρης Ψ.
Χαίρετε Συνταξιδιώτες μου
Μ' ενδιαφέρουν πολύ τα curiosities,
τα πειράματα με τη μπουφοτονίνη από βατράχους του Sonora desert
η ποίηση του William Wordsworth
Το Mouse Heaven ταινιάκι του Anger (και άλλα συλλεκτικά cult θεάματα)
τα τραγούδια του Doc Watson
αλλά και οι Cabaret Voltaire και οι Hafler Trio
οι φωτογραφίες του φίλου μου Σωτήρη Μεζερτζόγλου
o Desmond Leslie
To Hermetic Order of the Golden Dawn
η μεταφυσική εντομολογία
το ραδιόφωνο στα βραχέα
τα E.V.P.
Τα Spontaneous Out of Body Experiences (κοινώς, απρόσμενες "εξωσωματώσεις")
Το Radio Free Albemuth
To B.P.R.D.
οι πίνακες του Mark Ryden
ο David Lynch
ο Ezra Pound
η φιλία του Dali με τον Disney
Tα ημερολόγια του Aleister Crowley
ο Berkeley
Οι Cul de Sac και οι Friends of Dean Martinez
οι περιπέτειες του Κόμητος του Saint Germain
οι γοργόνες, φυσικά
τα εκκλησάκια των δρόμων
τα πειράματα τηλεπάθειας
η ταρίχευση πτηνών και παράξενων μικρών ζώων
η Γοτθική Βιοτεχνολογία
το Εδιμβούργο
Οι Κήποι του Πασσά και οι Νυμφόπετρες, μα και ο Gaudi
Oι επιστολές του H. P. Lovecraft που αναφέρονται στα παγωτά και στους πίνακες του Roerich
το Αρχαιόμετρο
η διανοούμενη αγανάκτιση απέναντι στην Παραβολή του Τοξότη (του Βούδα)
The Man With the X Ray Eyes
The Hands of Orlac
τα φτερά των αγγέλων
τα mecano
Τα βιβλία του Συνταγματάρχη Churchward
Τα Chupacabras
Η Αστυμαγεία
το ημίφως των περίτεχνα διακοσμημένων μοναχικών δωματίων
Ο Καρυωτάκης
ο Merlin (The Wyld)
H Μυστική Γλώσσα των Πουλιών
Ο Φουλκανέλι
η Barbarella
Το συλλογικό ασυνείδητο
το Enigma Machine
η Ahnenerbe
Το Jadoo του John Keel
Ο Ivan T. Sanderson
Τα Automata
το retro future
Τα Doppelgangers
τα μυστικά της χαρτογραφίας
η περιχώρηση
Το Shaver Mystery
η ονειροπόληση
τα Loraline
Haxan
o Bela Lugosi
The Spirit in the Sky
τα Sagas και ο Snorri Sturluson
to μουσείο του Καϊρου
οι ταινίες του Frank Capra
τα δειλινά με άνεμο
o Swedenborg
η απόκρυφη γοητεία της συνδεσμολογίας
και άλλα πολλά
Πάντα ελπίζω ότι υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω με τους οποίους έχουμε κοινά κάποια από αυτά τα -μάλλον ασυνήθιστα- ενδιαφέροντα
και το έγραψα όλο αυτό
για να χαμογελάσουν
Π. Γ.
(P. S. :
.... Peter Bogdanovich:
I mean, I've had it myself, being in the spotlight, but I notice that when there's some weird story going on, I read about it, and tend to think it enriches my life. It doesn't, really, life is short nevertheless. But you think it gives you something to think about and talk about, beyond the routine of your own life.
CF: Yes, it creates a community of some kind, when everyone can talk about the same thing.
PB: Yes, like the weather. ....)
Π. Γ.
http://bigthink.com/blogs/strange-maps
Εδώ θα βρείτε ενδιαφέροντες χάρτες.
vick
Δημοσίευση σχολίου