ΠΑΝΤΕΛΗΣ Β. ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗΣ
Ο συγγραφέας Παντελής Β. Γιαννουλάκης ζει και γράφει στην Θεσσαλονίκη, και σε πολλές εναλλακτικές πραγματικότητες που εξερευνεί με την ιδιαίτερη λογοτεχνία του και τις μελέτες του. Έχει συγγράψει και δημοσιεύσει ως τώρα 35 βιβλία, και πάνω από τρεις χιλιάδες άρθρα, δοκίμια και πρωτότυπα κείμενα και διηγήματα, σε περιοδικά, έντυπα, συλλογικά έργα, ειδικές θεματικές εκδόσεις και ανθολογίες. Έχει δημιουργήσει ή συντονίσει 12 περιοδικά και έντυπα, έχει ιδρύσει 4 εκδοτικούς οίκους. Έχει κάνει σπουδές Κινηματογράφου & Σκηνοθεσίας και Ιστορίας της Τέχνης, υπήρξε δημιουργός ραδιοφωνικών εκπομπών, τηλεοπτικών εκπομπών και ντοκιμαντέρ, έχει κάνει πολλές εξερευνήσεις και έρευνες στην Ελλάδα και σε αρκετά μέρη του κόσμου. Έχει κάνει μεταφράσεις έργων, υπήρξε editor πολλών ανθολογιών και επιμελητής εκδόσεων, μουσικός, περιηγητής, ξεναγός, συλλέκτης, αλληλογράφος, εισηγητής, διακεκριμένος ομιλητής με πολλές δεκάδες διαλέξεις σε μεγάλο κοινό, ειδικός γνωσιολόγος σε ποικίλα πεδία γνώσης. Είναι ο δημιουργός, εκδότης και διευθυντής του περιοδικού “Strange”, δημιουργός των εκδόσεων “Αόρατο Κολλέγιο” και “Άγνωστο” (επίσης, στο παρελθόν, των εκδόσεων “Terra Nova” και “Αρχέτυπο”), και έχει εκδόσει πάνω από διακόσια βιβλία... Είναι πατέρας δύο αγοριών, και έχει καθοδηγήσει και προωθήσει πάρα πολλούς συγγραφείς, ερευνητές και μελετητές. Ασχολείται ένθερμα με την Φανταστική Λογοτεχνία, την σημειολογία, την φιλοσοφία, την λογοτεχνία μυστηρίων, τις εναλλακτικές κοσμοθεωρίες, και τα μυστήρια του ανθρώπου και των κόσμων του.
Χρειαζόμαστε ένα παραμέρισμα της κουρτίνας, που ο συμβατικός κόσμος έχει τραβήξει μπροστά στα μάτια μας, μια νέα και μεγάλη προέκταση του οπτικού μας πεδίου, του πεδίου παρατήρησης.
Χρειαζόμαστε νέους τρόπους αντίληψης και κατανόησης, και νέους τρόπους μετάδοσης των πραγμάτων που θα αντιληφθούμε και θα κατανοήσουμε.
Αυτό θα σημαίνει μια ριζική αναθεώρηση ενός μεγάλου μέρους των γνώσεων μας και των πραγμάτων που θεωρούμε δεδομένα.
Μια τέτοια αναθεώρηση δεν συμφέρει κανέναν από αυτούς που χειρίζονται τις λειτουργίες των καθημερινών συστημάτων, και, επιπλέον, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν το μικρό, σίγουρο και ασφαλές νησί τους, για να εξερευνήσουν τα αβέβαια νερά ενός νέου και παράξενου ωκεανού...
Η πραγματικότητα είναι τελείως σχετική, κι αυτό αποδεικνύεται από το αγωνιώδες πείσμα της να μην αναιρεθεί, και από την αδυναμία της να σε τιμωρήσει μόλις την αναιρέσεις…
Ζούμε σε εποχές κατοχής και αντίστασης. Ο κόσμος επιζητά να παγιώσει τελείως την εικόνα του, και όλοι ανεξαιρέτως να υπηρετούν το τεχνητό κοσμικό είδωλο που ο κόσμος έφτιαξε για τον εαυτό του. Οι άνθρωποι που διαχώρισαν τον εαυτό τους από αυτόν τον κόσμο, αποσυρόμενοι στο ιδιωτικό τους σύμπαν, αντιστέκονται εστιαζόμενοι στον αέναα κρυφώς εξελισσόμενο μύθο του κόσμου, που η παγιωμένη εικόνα προσπαθεί να εξαφανίσει.
Οι άνθρωποι που προσπαθούν ν’ αποδράσουν από τις υποθέσεις αυτού του απογοητευτικού κόσμου, σπιθαμή με σπιθαμή φτιάχνουν μυστικά το Παραμύθι του Κόσμου. Το διηγείται ο ένας στον άλλον ψιθυριστά κι αν κάποιος είναι χωρίς συντρόφους, το διηγείται στον εαυτό του. Υπενθυμίζει συνέχεια την ιστορία, αποστηθίζει τους χάρτες και τα σημάδια, κάνει εξάσκηση τις νύχτες όταν όλοι κοιμούνται, απαγγέλλει το ποίημα, γράφει το μήνυμα, κουρδίζει τα ρολόγια και τα βιολιά, κοιμάται με το ξίφος κάτω απ’ το μαξιλάρι -μην έρθει η ώρα και δεν είναι έτοιμος για την ηρωική έξοδο…
Κάποιος που μπορεί να κοιτάξει γύρω του με τα σωστά μάτια, θα αντικρίσει παντού ολόγυρα το Παραμύθι του Κόσμου. Είναι τόσο μεγάλο και τόσο υπέροχο, γενιές ολόκληρες συνωμοτών το έφτιαχναν, το έγνεθαν, το έπλεκαν, το έχτιζαν, το χρωμάτιζαν. Στέκει εκεί (πού;) και διηγείται την πιο παράξενη ιστορία που ειπώθηκε ποτέ. Την ιστορία ενός άλλου κόσμου, κάπου πέρα, μακριά απ’ αυτόν εδώ τον κόσμο, κι ακόμη πιο μακριά, στα βάθη του νου και της καρδιάς μας.
Τα μηνύματα από αυτόν τον κρυφό κόσμο, αναπόφευκτα, είναι πολεμικές ανταποκρίσεις, ενός πολέμου μυστικού, ανάμεσα στους υπηρέτες της κατοχής του κόσμου και στους παρτιζάνους του Αντίκοσμου...
«Η ζωή είναι πιο παράξενη από τα μυθιστορήματα».
Το πιο ουσιαστικό επίτευγμα της Λογοτεχνίας μέχρι σήμερα, είναι ότι κατέληξε σ’ αυτό το συμπέρασμα. Αυτό δεν έγινε, βέβαια, για να απορρίψει τον εαυτό της, αλλά για να δώσει μια νέα σημασία στο ατέρμονο νόημα της ζωής.
Η ζωή καθορίστηκε από τη Λογοτεχνία.
Δεκάδες αιώνες χρειάστηκαν για να μετατρέψει ο άνθρωπος τα πάντα σε Λογοτεχνία. Ζούσε καταγράφοντας τα πάντα γύρω του, όλες τις πληροφορίες, όλες τις εμπειρίες, όλες τις ανακαλύψεις, όλα τα όνειρα, όλα τα συναισθήματα, όλα τα φαινόμενα, όλες τις ιδέες, όλες τις υποθέσεις… Και τα καταχωρούσε στην αιώνια βιβλιοθήκη.
Κάποτε η ζωή ξεπερνούσε τη Λογοτεχνία. Τώρα πια η βιβλιοθήκη είναι τόσο τεράστια, που η Λογοτεχνία ξεπερνά τη ζωή.
Οτιδήποτε ζω, μέχρι και η τελευταία εμπειρία και σκέψη μου, έχει ήδη προβλεφθεί από πριν μέσα στη Λογοτεχνία. Οι επιρροές της Λογοτεχνίας πάνω στη ζωή είναι τόσο πολυσύνθετες και εξαπλωμένες σε κάθε στοιχείο με όλους τους πιθανούς τρόπους, κρύβονται τόσο καλά μέσα στην ίδια τη ζωή, που σχεδόν κανείς δεν υποπτεύεται πως η κάθε στιγμή της ζωής του έχει ήδη πρωταγωνιστήσει στις σελίδες κάποιου βιβλίου, κάποτε.
Η ίδια η Λογοτεχνία άρχισε κάποτε να παρατηρεί τον εαυτό της, και ανακάλυψε μια συγκλονιστική παραδοξολογία. Αφού η ζωή και η σκέψη καθοριζόταν πλέον από τη Λογοτεχνία, τότε η κύρια αποστολή της Λογοτεχνίας, που ήταν να εξερευνήσει τη ζωή και τη σκέψη, είχε μετασχηματιστεί σε κάτι τελείως νέο και παράξενο: η Λογοτεχνία εξερευνούσε πια τη Λογοτεχνία.
Έτσι, μπορούσες πια να αφιερώσεις όλη σου τη ζωή στην εξερεύνηση της λογοτεχνίας, που εξερευνεί τον εαυτό της, και να εξερευνήσεις τη ζωή σου...
Αυτό που κάνει τους συγγραφείς να ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους ανθρώπους, είναι κυρίως το γεγονός ότι οι συγγραφείς παρατηρούν πράγματα που οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν τα παρατηρούν, δεν τα προσέχουν, δεν τους δίνουν σημασία. Κι επιπλέον, οι συγγραφείς τα θυμούνται, τα καταγράφουν, συγκεντρώνουν αυτές τις αξιομνημόνευτες λεπτομερείς παρατηρήσεις τους ως οπλοστάσιο, ως θησαυροφυλάκιο λεπτομερειών, που κάπου θα χρησιμοποιηθούν κάποτε.
Ο συγγραφέας έχει πάντα ένα σημειωματάριο γενικών καταγραφών, και πολλά άλλα σημειωματάρια και σημειώσεις που σχετίζονται με τα διάφορα σχέδια του, με συνεχείς σημειώσεις που αντίστοιχα τα αφορούν, χωρίς ακόμη τα έργα να έχουν αρχίσει να γράφονται, αλλά και κατά τη διάρκεια της συγγραφής τους. Στο γενικό σημειωματάριο, σημειώνει συνεχώς τα πάντα, οτιδήποτε ενδιαφέρον παρατηρεί γύρω του, ακούει, διαβάζει, βλέπει, μαθαίνει, εμπνέεται, ονειρεύεται, θυμάται, κλπ. Δεν αφήνει καμιά καλή και «ενδιαφέρουσα» σκέψη, ιδέα, έμπνευση, πληροφορία, σημειολογία, σύνδεση, αλληγορία, μεταφορά, απόσπασμα, παραδοξολογία, οξύμωρο, λέξη, μυστικό, παρατήρηση, επισήμανση, ανάμνηση, αφορισμό, απόφθεγμα, σύλληψη, να του ξεφύγει. Όταν οτιδήποτε από αυτά βγαίνει στον δρόμο του, το καταγράφει, για να το χρησιμοποιήσει, κάπου, κάπως, αργότερα. Είναι συλλέκτης ιδεών, σκέψεων, λέξεων, πληροφοριών, ενδιαφερόντων ζητημάτων και παρατηρήσεων. Διαθέτει μια ολόκληρη αόρατη βιβλιοθήκη από αυτά.
Ο συγγραφέας που δεν το κάνει συνειδητά και αφοσιωμένα και συνεχώς αυτό το πράγμα, που δεν παρατηρεί τις φευγαλέες λεπτομέρειες του κόσμου, δεν είναι συγγραφέας.
Αυτό, σταδιακά, του δίνει μια εποπτεία πάνω στην καθημερινή πραγματικότητα που οι άλλοι άνθρωποι ούτε που την έχουν ονειρευτεί ποτέ τους. Και, σιγά-σιγά, αρχίζει να ξεχωρίζει αμέσως το συγγραφικό ίχνος όταν εμφανίζεται οπουδήποτε για να του προσφερθεί από τη συγχρονικότητα. Μόλις παρατηρεί αυτό που πρέπει, ένα καμπανάκι χτυπάει στο κεφάλι του, κι εκείνος περισυλλέγει την παρατήρηση. Κι έπειτα την αντιμετωπίζει σαν πολύτιμη πληροφορία, σαν εύθραυστο μυστικό.
Μέσα από διεργασίες όπως αυτή και πολλές άλλες, ο συγγραφέας δεν περιμένει την έμπνευση, είναι ο Κυνηγός της Έμπνευσης, εκπαιδεύεται να την αναγνωρίζει παντού γύρω του, να την παραμονεύει και να την αρπάζει με λεπτεπίλεπτο τρόπο. Δεν είναι ποτέ απροετοίμαστος για αυτό.
Έτσι, παντού και πάντα, ο συγγραφέας καταστρατηγεί μια οικειότητα με το Παράξενο. Οι αληθινοί συγγραφείς είναι ερωτευμένοι με το Παράξενο. Είναι το παρασκήνιο του κόσμου μας.
Συμφωνώ με τον J. K. Chesterton, που γράφει:
«Το ότι υπάρχει ένας κόσμος πίσω από τον κόσμο, δεν το γνωρίζουν πολλοί άνθρωποι. Βέβαια, υπάρχει και ένας άλλος άνθρωπος πίσω από κάθε άνθρωπο, αλλά κι αυτό ακόμη συχνά ο ίδιος ο άνθρωπος δεν το γνωρίζει. Υπάρχει ένα παρασκήνιο στα πάντα, ένα σκοτεινό παρασκήνιο, πολλές φορές πέρα από κάθε φαντασία. Στο παρασκήνιο αυτό, πίσω από την αυλαία του κόσμου, δεν πηγαίνει κανείς, εκτός από τους συγγραφείς…»
Η αληθινά μεγάλη ευχαρίστηση που αντλώ από τον κόσμο, προέρχεται από τα βιβλία. Ίσως γιατί ο ίδιος ο κόσμος είναι ένα ανεξάντλητο βιβλίο. Ίσως γιατί ο κάθε άνθρωπος δεν είναι παρά ακόμη ένα βιβλίο. Παραμένει ακόμη άγνωστος ο συγγραφέας του κόσμου μας. Υπάρχουν νύχτες που το μόνο που θέλω είναι να τον γνωρίσω, και να μου επιτρέψει να περιπλανηθώ στην απέραντη βιβλιοθήκη του. Έχω πολλές όμορφες ερωτήσεις να του κάνω, δίπλα από το τζάκι, πίνοντας λίγο κονιάκ…
Όταν ονειρευόμαστε, ο εγκέφαλός μας λειτουργεί κανονικότατα σαν να δέχεται αληθινά ερεθίσματα, και δίνει στους επιστήμονες την εικόνα ενός εγκεφάλου που βλέπει, ακούει, οσμίζεται, γεύεται, πιάνει, κινείται, κλπ, και επεξεργάζεται πληροφορίες σαν να τις δέχεται από το εξωτερικό περιβάλλον, με τη διαφορά ότι το σώμα κοιμάται και τίποτε από όλα αυτά δεν παρατηρείται να συμβαίνει σε αυτήν την πραγματικότητα...
Έχουμε έναν δεύτερο μυστηριώδη εαυτό, ο οποίος ζει κανονικά σε έναν παράλληλο κόσμο, τον κόσμο των ονείρων: ένα ολόκληρο εναλλακτικό σύμπαν. Μια μυστηριώδης ονειρική γεωγραφία που το πανόραμά της ξανοίγεται μέσα μας. Την εξερευνούμε ασυνείδητα μέσα από αινιγματικές εμπειρίες και βιώματα που καταγράφονται από τον εγκέφαλό μας ως αληθινά, για τον οποίο έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι ενώ ονειρευόμαστε συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά σαν να βιώνει πραγματικές καταστάσεις.
Ζούμε μέσα στα όνειρα…μια δεύτερη ζωή.
Το μάτι. Αυτό το οπτικό πεδίο συναλλαγής του εσωτερικού κόσμου με τον εξωτερικό κόσμο, το μάτι, είναι το μόνο όργανό μας που ζει από το φως ενώ το υπόλοιπο σώμα μας είναι βουτηγμένο στη λάσπη, στην ύλη. Το μάτι έχει τη μορφή του σύμπαντος. Τρεις ομόκεντροι κύκλοι το περιγράφουν, η σφαίρα, η ίριδα και η κόρη: Ο εξωτερικός κύκλος του υπεργαλαξιακού κόσμου, ο εσωτερικός κύκλος του γαλαξιακού κόσμου, ο εσώτατος κύκλος του υποσελήνιου κόσμου. Κοιτώντας κανείς (με το μάτι του) το ανθρώπινο μάτι, είναι σαν να παρατηρεί το σχέδιο του Σύμπαντος. Το μαγικό σημείο όπου ενώνεται ο άνθρωπος με τον Θεό. Τα άστρα του ουρανού εκπροσωπούνται από το άστρο του ματιού. Η ίδια η κόρη του ματιού είναι μια άβυσσος, εκεί απ’ όπου μπορεί κανείς να ατενίσει με ίλιγγο τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, αστρική στη φύση της και αόρατη. Κατοπτρισμένη πάνω στην κόρη είναι εκείνη η ανταύγεια ενός φωτεινού γαλαξία, το ίχνος του θεϊκού φωτός, το σπερματικό φως του κόσμου, του εσωτερικού κόσμου...
Όταν υπάρχει κάτι που δεν το ξέρεις
Πώς ξέρεις ότι δεν υπάρχει;
Ξέρουμε ότι πολλά από τα όνειρά μας δεν θα γίνουν αληθινά. Ίσως να μη γίνουν ποτέ αληθινά. Κι όμως, συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε.
Αυτό λέει πολλά, και δεν είναι τόσο παράδοξο όσο ακούγεται.
Έχουμε μάθει ότι τα όνειρά μας είναι σημαντικά όχι γιατί γίνονται αληθινά, αλλά γιατί μας οδηγούν σε μέρη που ποτέ δεν θα πηγαίναμε αλλιώς, και μας διδάσκουν πράγματα που ποτέ δεν ξέραμε ότι μπορούσαμε να μάθουμε…
Ο κόσμος που παρακολουθούμε, εκείνος ο κόσμος της καθημερινής μας πραγματικότητας, δεν είναι ο αληθινός κόσμος, είναι μία περιγραφή του.
Τα βιβλία είναι συχνά πολύ καλός τρόπος για να βλέπεις τον κόσμο με άλλα μάτια.
Και τα βιβλία είναι παράθυρα.
Είναι σαν κιάλια που βλέπουν αλλού. Η αριστερή σελίδα για το αριστερό σου μάτι και η δεξιά σελίδα για το δεξί σου μάτι. Βάζεις μπροστά στο πρόσωπό σου ένα βιβλίο και αντικρίζεις το πανόραμα της ανάγνωσης. Το πεδίο της γνώσης από αλλού. Είναι μία τηλε-όραση. Βλέπεις μακριά, σε άλλους τόπους, σε άλλες ζωές, σε άλλα μυαλά, σε άλλους χρόνους.
Και, όταν γράφεις ένα βιβλίο, είσαι κάτι σαν οπτικός. Ρυθμίζεις έντεχνα την όραση του φίλου σου, του αναγνώστη σου, έτσι ώστε να μπορέσει να δει αλλού, να αλλάξει για λίγο την οπτική του κόσμου του και να παρακολουθήσει έναν απόκρυφο μικρόκοσμο, χαρτογραφημένο μέσα στις σελίδες…
Η πεζοπορία, η οδοιπορία, η περιπλάνηση, το ταξίδι, η περιπέτεια, η περιπολία, η πρωτοπορία, η ανίχνευση, η εξερεύνηση...
Οι περισσότεροι άνθρωποι, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν καταλαβαίνουν πόσο σημαντικά είναι όλα αυτά: Σχετίζονται με την πλοήγηση στον υλικό κόσμο.
Η τέχνη της πλοήγησης στον υλικό κόσμο είναι τόσο σημαντική όσο και η τέχνη της αναπνοής. Παραδόξως, για τους περισσότερους ανθρώπους, και οι δύο αυτές τέχνες είναι αυτοματικές συνήθειες και τίποτε παραπάνω.
Αλλά υπάρχει και η τέχνη της πλοήγησης στον πνευματικό κόσμο...
Εξασκούμε την πλοήγηση στον υλικό κόσμο χρησιμοποιώντας -διανύοντας- τις διαδρομές, και –από την άλλη– εξασκούμε την πλοήγηση στον πνευματικό κόσμο με τη φαντασία μας.
Όμως, αν συνδυάσουμε αυτά τα δύο, τις διαδρομές και τη φαντασία, έχουμε ένα νέο είδος πλοήγησης. Και πρόκειται για πλοήγηση σε ένα νέο πεδίο, ούτε πραγματικό ούτε φανταστικό, σε εκείνο το συνδετικό πεδίο μεταξύ πνεύματος και ύλης, που είναι ένα κρυφό ενδιάμεσο πεδίο, μυστικό και απαγορευμένο, για το οποίο δεν συζητά κανείς...
Αυτή είναι η λεγόμενη «αόρατη πλευρά του κόσμου», και αυτήν εννοούσε ο παππούλης μου ο Τσαρλς Φορτ όταν έλεγε ότι ανακάλυψε μία «πυξίδα για τη ναυσιπλοΐα της αόρατης πλευράς του κόσμου...»
Λοιπόν, αυτή η νέα πλοήγηση σ’ αυτό το μυστικό ενδιάμεσο πεδίο, βασίζεται –στο πρώτο στάδιο εξάσκησής της– σε μία σχετικά απλή τεχνική: να κάνεις μία πλοήγηση στο υλικό πεδίο με πνευματικό τρόπο (ή, αν το προτιμάτε έτσι, στο πνευματικό πεδίο με υλικό τρόπο).
Μία περιπλάνηση στις διαδρομές του υλικού κόσμου με πνευματικό τρόπο. Πρόκειται για ένα λειτουργικό συνδυασμό της περιπλάνησης στους δρόμους και της περιπλάνησης στη φαντασία. Κι αυτό κάνει εκείνο το ενδιάμεσο πεδίο να αρχίσει να διακρίνεται αδιόρατα. (Και διακρίνεται γιατί «ανταποκρίνεται» στην περιπλάνησή σου).
Μία αφηρημένη περιπλάνηση μέσα στον τρισδιάστατο χάρτη της πόλης, αφήνοντας τον εαυτό μας να παρασυρθεί από τη φαντασία, αλλά ταυτόχρονα και να παρασυρθεί από τους δρόμους. Δηλαδή, να παρασυρθεί στις διαδρομές της φαντασίας, και ταυτόχρονα να παρασυρθεί από τις διαδρομές της πόλης. Να παρασυρθεί από τη ροή των συλλογισμών, και ταυτόχρονα να παρασυρθεί στη ροή των δρόμων. Από τα «μονοπάτια της σκέψης» και από τα μονοπάτια του κόσμου. Να «αποπροσανατολιστεί» κάποιος από τον εαυτό του, και ταυτόχρονα να αποπροσανατολιστεί μέσα στην πόλη. Να «περι-πλανηθεί»…
Μ’ αυτόν τον τρόπο, ο εσωτερικός κόσμος μεταμορφώνεται σε εξωτερικό και μπορείς να περιπλανηθείς κανονικά μέσα του: να τον περπατήσεις.
Αν προτιμάτε, ο εξωτερικός κόσμος μεταμορφώνεται σε εσωτερικό και μπορείς να περιπλανηθείς σ’ αυτόν με τη σκέψη σου.
Το ίδιο είναι, απλά εξαρτάται από την οπτική γωνία από την οποία το βλέπεις…
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιπλάνησης, που σε πρώτη φάση γίνεται χωρίς νόημα, ο περιπλανώμενος είναι βυθισμένος σε μια επιλεγμένη φαντασίωση, (αλλά και στους αυθόρμητους συλλογισμούς του, ακολουθώντας με τον νου του ελεύθερα τη ροή τους, παρατηρώντας πως αυτή αρχίζει να σχετίζεται με τα ερεθίσματα που λαμβάνει από ολόγυρά του), και καθώς ακολουθεί τελείως αυθόρμητες διαδρομές, σταδιακά αρχίζει να συμβαίνει το εξής:
Η περιπλάνησή του αρχίζει να αποκτά νόημα, είναι σαν να βαδίζει πάνω σε υπονοούμενα, σαν να γράφει ή να διαβάζει ένα κείμενο, τα πάντα γύρω του αποκτούν ένα ιδιόμορφο νόημα, ή ένα πλέγμα από κρυφά νοήματα, που του αποκαλύπτονται, που συνδέονται όλο και περισσότερο με τους συλλογισμούς του. Φτάνει σε ένα σημείο που αυτό το φαινόμενο γίνεται τόσο έντονο, που ο περιπλανώμενος θεωρεί ότι μπορεί να κοντρολάρει το ίδιο το τοπίο, και όχι μόνο τις σκέψεις του. Η Πλοήγηση έχει ξεκινήσει…
Για τον Πλοηγό που θα το κάνει αυτό, οι συνηθισμένοι υλικοί δρόμοι του κόσμου χάνουν κάθε συμβατική σημασία. Οι διαδρομές αποκτούν ένα τελείως διαφορετικό νόημα γι’ αυτόν, η πόλη η ίδια μεταλλάσσεται μυστικά, οι δρόμοι της οδηγούν «αλλού»…
Ο κόσμος που ζούμε, είναι ένα πάρα πολύ παράξενο μέρος! Αλλά, εγκλωβισμένοι μέσα στις υποθέσεις της καθημερινότητάς μας, έχουμε την τάση να το ξεχνάμε αυτό ή να το αγνοούμε. Εμείς οι ίδιοι που βαδίζουμε σ’ αυτό το παράξενο μέρος, είμαστε πάρα πολύ παράξενα όντα…
Είναι τόσα πολλά τα πράγματα που δεν ξέρουμε για τους μηχανισμούς του κόσμου και του εαυτού μας, που φοβόμαστε να παραδεχτούμε αυτή την μεγάλη αλήθεια. Θέλουμε τον κόσμο και τον εαυτό μας να είναι μικροί, συγκεκριμένοι και περιορισμένοι, για να μπορούμε να τους ελέγχουμε και να νιώθουμε ασφαλείς. Αλλά τον κόσμο και τον εαυτό μας, τους διατρέχουν δυνάμεις ανεξιχνίαστες. Βιαστήκαμε να τους δώσουμε ονόματα, περιγραφές, επιστήμες, για να μπορούμε να έχουμε έναν υποτυπώδη έλεγχο πάνω στην αχαλίνωτη πραγματικότητα. Κι όμως, τα πράγματα δεν τελειώνουν στα όρια που έχουν θέσει αυτές οι εξηγήσεις. Τα πράγματα είναι ατέλειωτα .
Αυτή τη βροχερή νύχτα, μέσα στη μοναξιά μου, καθώς γράφω, έχω δίπλα μου ένα βιβλίο κιτρινισμένο από το χρόνο, το Pensees του Blaise Pascal. Ανοίγω μια σελίδα στην τύχη και διαβάζω:
«Όταν ατενίζω μπροστά μου τον ορίζοντα με το περιορισμένο βλέμμα μου… τί αχανές διάστημα είναι αυτό μέσα στο οποίο εγώ δεν υπάρχω! Κι αν κοιτάξω πίσω μου… τί φρικτή δίνη ατέλειωτων χρόνων που εγώ δεν υπήρξα! Όταν βυθίζομαι στον κόσμο της γνώσης… τί απύθμενες θάλασσες γνώσεων που εγώ δε γνωρίζω και ίσως ούτε θα γνωρίσω ποτέ! Πόσα πράγματα συμβαίνουν συνεχώς, χωρίς εμένα! Και… πόσο λίγο χώρο καταλαμβάνω εγώ σ’ αυτή την ατέρμονη άβυσσο του Χρόνου…»
Είδα το σπίτι που μένει ο Θεός.
ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ
18 comments:
Ωχ φαίνεται καταπληκτικό τεύχος !
Δε το βρίσκω ακόμα στα περίπτερα στη Θεσσαλονίκη.
Δε κυκλοφόρησε ακόμα ?
Ανυπομονούμε
Nesta
ολεεεε
πρωί πρωί περίπτερο.
Στην Αθήνα δεν ήρθε ακόμη;Το περιμένω με αγωνία,φαίνεται φανταστικό τεύχος!
Εντός των ημερών κυκλοφορεί
Χαίρετε, πάντα
Π. Γ.
Πήρα το νέο τεύχος στα χέρια μου.Καταπληκτικό!Δυστυχώς όμως δεν είδα κάποια ανακοίνωση για την ομιλία.Πάει για Δεκέμβριο;Ίσως ναι,μήπως για να γίνει και η επόμενη 20 Δεκεμβρίου του χρόνου;Να είμαστε όλοι μαζί να σχολιάσουμε τις εξελίξεις μέχρι πρωίας!Εννοείται Παντελή εσύ ξέρεις πότε είναι καλύτερα.Αναμένουμε!
ΥΓ Στα Alien News είδα πως σεισμός χτύπησε τον οβελίσκο στην Ουάσιγκτον τον Αύγουστο.Το ίδιο έγινε στο "the Event" νωρίτερα που επίσης μίλησαν για πυρηνικά λίγο πριν την Ιαπωνία,αμφισβήτησαν την εθνικότητα της γυναίκας του προέδρου λίγο πριν αμφισβητηθεί που γεννήθηκε ο Ομπάμα και άλλες πολλές τέτοιες συμπτώσεις...
Πολυ καλο το νεο τευχος. μεγαλη η αναμονη ομως. Παντελη στο αρθρο σου για τον Τολκιν και το εργο του, ο Χριστός αναφερεται ως βασιλιας των Ελληνων απο τον Ισλανδο μετα-βαρδο. Δεν εκανες καποιο σχολιο για αυτο. Μαλλον για να μας ιντριγκαρεις. μου εκανε τρομερη εντυπωση. αν θελεις το σχολιαζεις.
εχω και καποια ερωτηματα:
-ποτε θα κυκλοφορησει το τευχος της Μυστικης Ελλαδος που εχετε ετοιμασει;
-αρθρο και βιβλιο απο Αγγελο Αριβανη θα εχουμε συντομα; ειναι εθισμος αυτος ο τυπος.
-μας χρωστας και ενα συμπληρωματικο αρθρο για την αστροπυλη στον κολπο του Αντεν, στην Υεμενη.
-ο Φουρακης δικαιωνεται σιγα σιγα σε ολα οσα εχει δηλωσει σε συνεντευξεις του. ειδικα για τα πολιτικα θεματα ειναι σαν να διαβαζεις βουλωμενο γραμμα. θα δικαιωθει και στα υπολοιπα; τι λες;;;;
Συγχαρητήρια για το καταπληκτικό τεύχος ! Το Στραν Γη ειναι το καλίτερο περιοδικό που διαβάζω.
να περιμένουμε κι ενα τεύχος αφιερωμένο στον Philip K. Dick ?
Γεια σας κ. Γιαννουλάκη και κ. Φερεσιάδη και γεια σας στρανγήινοι. Ευχές πολλές.
[θα βγούμε απο το vortex καντε ολοι κουράγιο]
Νeil
Χαίρετε Συνταξιδιώτες μου
Εγώ προσωπικά νιώθω ότι, στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, το Strange είναι ένα μικρό παράθυρο από το οποίο μπαίνει αέρας από Αλλού, εδώ στον κλειστό και μουχλιασμένο χώρο όπου ζούμε αιχμάλωτοι των σκοτεινών περιστάσεων.
Ένα μικρό παράθυρο από το οποίο «κάνει ρεύμα», και από το οποίο μπαίνει λίγο φως εξωπραγματικό, αποκαλυπτικό, και μας κάνει να χαιρόμαστε λίγο, εμάς που το φτιάχνουμε και τους φίλους μας που το διαβάζουν, σαν συντροφιά μέσα στη μοναξιά μας.
Αυτό νιώθουμε εμείς ότι είναι το Strange, και όχι απλά ένα περιοδικό.
Είναι ένα μικρό κομμάτι του ελεύθερου Αγνώστου που εισβάλλει αντιστασιακά μέσα στο απογοητευτικό και ελεγχόμενο Οικείο.
Σας ευχαριστώ για την καλή παρέα.
@ Ανώνυμος 1 :
Κι εμένα μου άρεσε το νεο τεύχος. (Και αυτό που ετοιμάζουμε μού αρέσει επίσης πολύ, το επόμενο τεύχος).
Για την αναμενόμενη ομιλία μου στην Αθήνα, λόγω των γενικών κακών περιστάσεων, αποδείχθηκε λίγο δύσκολο να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος μέχρι τώρα (που πρέπει να συνδυάζει πολλά επιθυμητά στοιχεία για να επιλεχθεί), γι' αυτό και καθυστέρησε. Όμως, γίνεται μια προσπάθεια για να ανακοινωθεί για τον Δεκέμβριο, καλώς εχόντων των πραγμάτων.
Θα ενημερωθείς σχετικά από το Strange ή από το blog αυτό, και από όπου αλλού.
Ευχαριστώ για το ενδιαφέρον, ειλικρινά θα προσπαθήσω να αξίζει τον κόπο η αναμενόμενη βραδιά.
Ανιχνεύω κι εγώ συχνά πολλές «συγχρονικότητες» από ταινίες και σειρές που ταιριάζουν με την επικαιρότητα. Κατά τη γνώμη μου, οφείλονται στη "μυστική ροή πληροφορίας" που, μεταξύ άλλων, περνάει και μέσα από ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, κωδικά αλλά αναγνωριστικά γι' αυτούς που γνωρίζουν τους κώδικες ή για τους εμπνευσμένους και παρατηρητικούς.
(συνεχίζεται)
(συνέχεια)
@ ANDRIANOS T. :
Συνταξιδιώτη μου, λες:
«..Παντελη στο αρθρο σου για τον Τολκιν και το εργο του, ο Χριστός αναφερεται ως βασιλιας των Ελληνων απο τον Ισλανδο μετα-βαρδο. Δεν εκανες καποιο σχολιο για αυτο. Μαλλον για να μας ιντριγκαρεις. μου εκανε τρομερη εντυπωση. αν θελεις το σχολιαζεις...»
Ναι, είναι ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, που, φυσικά, σηκώνει πολύ μεγάλη συζήτηση.
Όπως ίσως ξέρεις, τα Ευαγγέλια γράφτηκαν στα ελληνικά (στην «Κοινή»), αυτή είναι η πρωτότυπη γλώσσα τους, και, κατ' επέκταση, διαβάστηκαν πρώτα από τους Έλληνες και από εκείνους που γνώριζαν ελληνικά και κατείχαν την ελληνική παιδεία, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο.
Δηλαδή τα «Καλά Νέα» (Ευ-αγγέλιο, η καλή αγγελία, το κάλεσμα, the Good News), έφτασαν πρώτα στους Έλληνες και διαδόθηκαν περαιτέρω από τους Έλληνες, με αποτέλεσμα να υπάρξει μια -κατά κάποιο τρόπο- ταύτιση στον νου των αρχαίων ανθρώπων των άλλων μακρινών περιοχών.
Επιπλέον, όπως ίσως ξέρεις, όταν οι μαθητές του Χριστού είπαν στον Ιησού ότι εμφανίστηκαν κάποιοι Έλληνες που ήθελαν να τον συναντήσουν, σύμφωνα με το Ευαγγέλιο, ο Ιησούς σχολίασε: «Ήρθε η ώρα να δοξαστεί ο Υιός του Ανθρώπου...» δίνοντας έτσι μια ξεχωριστή σημασία στους Έλληνες (ίσως, λέω ίσως, λόγω της διαδοσιμότητας που σήμαιναν τα ελληνικά, -τα οποία είχαν μεγάλη διάδοση στην «ελληνιστική εποχή»- και άρα και οι φορείς τους).
(Δεν ξέρουμε, βέβαια, ποιοι ακριβώς ήταν αυτοί «οι Έλληνες» που συνάντησε, που, αν το ξέραμε θα άλλαζε ίσως τις -μάλλον απλοϊκές- σκέψεις μας περί αυτού του ζητήματος).
Έπειτα, στους επόμενους αιώνες, το ελληνικό Βυζάντιο, και η αυτοκρατορία του, ήταν μια χριστιανική αυτοκρατορία, και, όπως είναι φυσικό, έπαιξε τον πιο καθοριστικό ρόλο στη διάδοση του Χριστιανισμού στον κόσμο, και ειδικά στην Ευρώπη, (και ακόμη πιο πολύ στη βόρειο Ευρώπη, από την οποία οι Βυζαντινοί έπαιρναν και πολλούς πολεμιστές μισθοφόρους, ακόμη και Βίκινγκς).
Έτσι, λοιπόν, ο Σκαλαγκρίμσον, αυτό που λέει στους στίχους εκείνους με τα Κέννιγκαρς, είναι ότι, στη συγκεκριμένη μάχη, ένας στρατός βόρειων πολεμιστών νίκησε τα πλοία ενός χριστιανικού στρατού, διότι ο Θωρ αποδείχτηκε πιο δυνατός από τον «Βασιλιά των Ελλήνων», τον Χριστό.
(Αυτό το γεγονός, φυσικά, τονίζεται από τον Βάρδο, προφανώς διότι συνήθως συνέβαινε το αντίθετο, και δημιουργούσε ίσως την έλλειψη της επιβεβαίωσης της δύναμης του Θωρ, συμβολικά). (Βλέπουμε εδώ την αρχαιότατη πεποίθηση των Βάρδων, όπως και στον Όμηρο, ότι οι Θεοί πολεμούν στον πλευρό των ανθρώπων, ο καθένας με τον στρατό της αρεσκείας του, και αυτό δημιουργεί ένα καθοριστικό αόρατο παρασκήνιο στις μάχες...)
Κι έτσι, το γιατί αποκαλεί τον Χριστό «Βασιλιά των Ελλήνων», ίσως γίνεται λίγο πιο ξεκάθαρο με όλα τα παραπάνω (και τις προεκτάσεις τους που ίσως μπορείς να σκεφτείς).
(συνεχίζεται)
(συνέχεια)
Με ρωτάς και κάποια άλλα πράγματα:
--Το τεύχος της Μυστικής Ελλάδας που έχουμε ετοιμάσει, θα κυκλοφορήσει το συντομότερο δυνατό, δηλ. είτε τον Νοέμβριο είτε τον Δεκέμβριο.
--Σύντομα στο Strange θα έχουμε νεότερα από τον Άγγελο Αριβάνη, κάτι ετοιμάζει για εμάς, ενώ το βιβλίο του που θέλουμε να βγάλουμε είναι ακόμη στο στάδιο της επιμέλειας (και συνεχών προσθέσεων, αφαιρέσεων, κλπ), και αμέσως μόλις μας δώσει το τελικό ΟΚ, θα το εμφανίσουμε, από τις εκδόσεις Άγνωστο.
--Το άρθρο για τις Αστροπύλες, το Άντεν και την Υεμένη, κλπ, κλπ, είναι έτοιμο αλλά δεν το έχουμε δημοσιεύσει ακόμη στο Strange, όπως έχουμε υποσχεθεί, διότι προστίθενται συνεχώς νέα στοιχεία που προκύπτουν από την επικαιρότητα και από την πληροφόρησή μας. Αλλά, διαφαίνεται ότι θα εμφανιστεί είτε στο επόμενο τεύχος του Strange είτε στο μεθεπόμενο.
--Ο εκλιπών Γιάννης Φουράκης, όντως, έχει δικαιωθεί αρκετές φορές με τα γραφόμενά του για μελλοντικές εξελίξεις ή για θέματα που έλεγε ότι θα προκύψουν στο ευρύτερο ενδιαφέρον του κόσμου και στην παρατήρησή του των πραγμάτων, και ειδικά αυτήν την εποχή που διανύουμε την είχε προδεί –μέσω της αναλυτικής ικανότητάς του στη συνωμοσιολογία και όχι μόνο- με όλες της τις λεπτομέρειες, και την είχε αναλύσει αρκετά αποκαλυπτικά.
Και, εγώ και οι φίλοι του, γνωρίζουμε ότι ο Γιάννης έχει δικαιωθεί σε πολύ περισσότερα από αυτά που φαίνονται, διότι γνωρίζουμε και αυτά που μάς έλεγε στις ιδιωτικές μας συζητήσεις, για τα οποία συχνά ο ίδιος δεν μιλούσε προς τα έξω.
…Μας έχει λείψει…
Ευχαριστώ που μού έδωσες πρόφαση για τα σχόλια, Συνταξιδιώτη.
@ Neil Jordan :
Στο Strange έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στον Philip K. Dick και στο έργο του, και σε πολλά θέματα που συνδέονται με αυτόν και με τη σκέψη του και τις εμπειρίες του και τις ιδέες του. Άλλωστε, είναι ένας από τους Ήρωες του Strange.
Οπότε, το να παρουσιάσουμε ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Dick, είναι ένα από τα όνειρά μας. Ελπίζω ότι κάποια στιγμή θα το πραγματοποιήσουμε, ίσως σύντομα, δεν ξέρω, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, εμφανείς και –κυρίως- αφανείς.
Ευχαριστούμε πάρα πολύ για το ενδιαφέρον και για τις ευχές.
Εύχομαι σε όλους να είστε ελπιδοφόροι και εμπνευσμένοι, δυνατοί και υπεράνω των κακών συνθηκών της εποχής μας, φίλοι μου.
Σας ευχαριστώ για τα σχόλια σας, που αναμένω πάντα με χαρά και ενδιαφέρον.
Π. Γ.
Ευχαριστώ Παντελή για την άμεση απάντηση σου.Αναμένω με αγωνία το νέο τεύχος και την ομιλία.Εννοείται σε πολλές σειρές και ταινίες τα ανοιχτά μάτια βλέπουν πολλά για την επικαιρότητα (και όχι μόνο) και θα μπορούσαμε να συζητάμε για ώρες για τις ανακαλύψεις μας.Απλά για το "the Event" μου έκανε εντύπωση το πόσο κοντά ήτανε σε γεγονότα λίγο πριν γίνουν και είπα να το αναφέρω.
Να ρωτήσω και κάτι ακόμη.Υπάρχει πιθανότητα να βγει νέο τεύχος Μυστική Ελλάδα ή Συνωμοσίες;Με το νέο παράξενο site έχουμε καμιά εξέλιξη;
Kαι κατι που ξεχασα συν-ταξιδιωτη Παντελη...Τι εννοουσε ο κΑριβανης οταν αναφερθηκε στη παραφιλολογια της ΟΕΑ οτι πισω απο αυτη,σχετιζονται με πολυ σημαντικες αληθινες καταστασεις;Να σαι καλα...
ΚΑΛΗΜΕΡΑ!ΠΑΝΤΕΛΗ 36 ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΔΕ ΣΕ ΓΝΩΡΙΣΑ ΠΟΤΕ.ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΣΕ ΓΝΩΡΙΣΩ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΕΣΤΩ.....ian curtis.
Συγχαρητήρια για τη ποιότητα του υλικού σας και για το φωτοδοτικό έργο σας, μέσα στη δίνη της αρνητικότητας την οποία βιώνουμε στην Ελλάδα.
Εξερεύνηση υπερβάσεις και φαντασία είναι αυτά που λείπουν απ τον κόσμο.
Και πάντα θέλουμε τη γνώμη σας και τη γνώση σας για όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, μη μας τη στερείτε κ. Γιαννουλάκη.
Syntaxidiotis
Ομιλία Παντελή Γιαννουλάκη - Αθήνα 2010
http://www.youtube.com/watch?v=6CX2L-OEPf8
Αγαπητέ Παντελή, τι γίνεται με το καινούργιο τεύχος του strange;
Σε ποια κρυμμένη διάσταση βρίσκεται και δεν μπορούμε να το ανακαλύψουμε;
Πάει καιρός που έχει να δώσει στίγμα, κάποιοι αιθεροβάμονες αιθεροθαμώνες συνεχίζουν την ανεύρεσή του...
Τα διαπιστευτήριά μου στον Dr Shambala, αναμένουμε την συχνότητά του!
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για το ένθερμο ενδιαφέρον σας και για τη διατήρηση των κοινών μας επιδιώξεων.
Π. Γ.
Δημοσίευση σχολίου