ΠΑΝΤΕΛΗΣ Β. ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗΣ
Ο συγγραφέας Παντελής Β. Γιαννουλάκης ζει και γράφει στην Θεσσαλονίκη, και σε πολλές εναλλακτικές πραγματικότητες που εξερευνεί με την ιδιαίτερη λογοτεχνία του και τις μελέτες του. Έχει συγγράψει και δημοσιεύσει ως τώρα 35 βιβλία, και πάνω από τρεις χιλιάδες άρθρα, δοκίμια και πρωτότυπα κείμενα και διηγήματα, σε περιοδικά, έντυπα, συλλογικά έργα, ειδικές θεματικές εκδόσεις και ανθολογίες. Έχει δημιουργήσει ή συντονίσει 12 περιοδικά και έντυπα, έχει ιδρύσει 4 εκδοτικούς οίκους. Έχει κάνει σπουδές Κινηματογράφου & Σκηνοθεσίας και Ιστορίας της Τέχνης, υπήρξε δημιουργός ραδιοφωνικών εκπομπών, τηλεοπτικών εκπομπών και ντοκιμαντέρ, έχει κάνει πολλές εξερευνήσεις και έρευνες στην Ελλάδα και σε αρκετά μέρη του κόσμου. Έχει κάνει μεταφράσεις έργων, υπήρξε editor πολλών ανθολογιών και επιμελητής εκδόσεων, μουσικός, περιηγητής, ξεναγός, συλλέκτης, αλληλογράφος, εισηγητής, διακεκριμένος ομιλητής με πολλές δεκάδες διαλέξεις σε μεγάλο κοινό, ειδικός γνωσιολόγος σε ποικίλα πεδία γνώσης. Είναι ο δημιουργός, εκδότης και διευθυντής του περιοδικού “Strange”, δημιουργός των εκδόσεων “Αόρατο Κολλέγιο” και “Άγνωστο” (επίσης, στο παρελθόν, των εκδόσεων “Terra Nova” και “Αρχέτυπο”), και έχει εκδόσει πάνω από διακόσια βιβλία... Είναι πατέρας δύο αγοριών, και έχει καθοδηγήσει και προωθήσει πάρα πολλούς συγγραφείς, ερευνητές και μελετητές. Ασχολείται ένθερμα με την Φανταστική Λογοτεχνία, την σημειολογία, την φιλοσοφία, την λογοτεχνία μυστηρίων, τις εναλλακτικές κοσμοθεωρίες, και τα μυστήρια του ανθρώπου και των κόσμων του.
Χρειαζόμαστε ένα παραμέρισμα της κουρτίνας, που ο συμβατικός κόσμος έχει τραβήξει μπροστά στα μάτια μας, μια νέα και μεγάλη προέκταση του οπτικού μας πεδίου, του πεδίου παρατήρησης.
Χρειαζόμαστε νέους τρόπους αντίληψης και κατανόησης, και νέους τρόπους μετάδοσης των πραγμάτων που θα αντιληφθούμε και θα κατανοήσουμε.
Αυτό θα σημαίνει μια ριζική αναθεώρηση ενός μεγάλου μέρους των γνώσεων μας και των πραγμάτων που θεωρούμε δεδομένα.
Μια τέτοια αναθεώρηση δεν συμφέρει κανέναν από αυτούς που χειρίζονται τις λειτουργίες των καθημερινών συστημάτων, και, επιπλέον, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν το μικρό, σίγουρο και ασφαλές νησί τους, για να εξερευνήσουν τα αβέβαια νερά ενός νέου και παράξενου ωκεανού...
Η πραγματικότητα είναι τελείως σχετική, κι αυτό αποδεικνύεται από το αγωνιώδες πείσμα της να μην αναιρεθεί, και από την αδυναμία της να σε τιμωρήσει μόλις την αναιρέσεις…
Ζούμε σε εποχές κατοχής και αντίστασης. Ο κόσμος επιζητά να παγιώσει τελείως την εικόνα του, και όλοι ανεξαιρέτως να υπηρετούν το τεχνητό κοσμικό είδωλο που ο κόσμος έφτιαξε για τον εαυτό του. Οι άνθρωποι που διαχώρισαν τον εαυτό τους από αυτόν τον κόσμο, αποσυρόμενοι στο ιδιωτικό τους σύμπαν, αντιστέκονται εστιαζόμενοι στον αέναα κρυφώς εξελισσόμενο μύθο του κόσμου, που η παγιωμένη εικόνα προσπαθεί να εξαφανίσει.
Οι άνθρωποι που προσπαθούν ν’ αποδράσουν από τις υποθέσεις αυτού του απογοητευτικού κόσμου, σπιθαμή με σπιθαμή φτιάχνουν μυστικά το Παραμύθι του Κόσμου. Το διηγείται ο ένας στον άλλον ψιθυριστά κι αν κάποιος είναι χωρίς συντρόφους, το διηγείται στον εαυτό του. Υπενθυμίζει συνέχεια την ιστορία, αποστηθίζει τους χάρτες και τα σημάδια, κάνει εξάσκηση τις νύχτες όταν όλοι κοιμούνται, απαγγέλλει το ποίημα, γράφει το μήνυμα, κουρδίζει τα ρολόγια και τα βιολιά, κοιμάται με το ξίφος κάτω απ’ το μαξιλάρι -μην έρθει η ώρα και δεν είναι έτοιμος για την ηρωική έξοδο…
Κάποιος που μπορεί να κοιτάξει γύρω του με τα σωστά μάτια, θα αντικρίσει παντού ολόγυρα το Παραμύθι του Κόσμου. Είναι τόσο μεγάλο και τόσο υπέροχο, γενιές ολόκληρες συνωμοτών το έφτιαχναν, το έγνεθαν, το έπλεκαν, το έχτιζαν, το χρωμάτιζαν. Στέκει εκεί (πού;) και διηγείται την πιο παράξενη ιστορία που ειπώθηκε ποτέ. Την ιστορία ενός άλλου κόσμου, κάπου πέρα, μακριά απ’ αυτόν εδώ τον κόσμο, κι ακόμη πιο μακριά, στα βάθη του νου και της καρδιάς μας.
Τα μηνύματα από αυτόν τον κρυφό κόσμο, αναπόφευκτα, είναι πολεμικές ανταποκρίσεις, ενός πολέμου μυστικού, ανάμεσα στους υπηρέτες της κατοχής του κόσμου και στους παρτιζάνους του Αντίκοσμου...
«Η ζωή είναι πιο παράξενη από τα μυθιστορήματα».
Το πιο ουσιαστικό επίτευγμα της Λογοτεχνίας μέχρι σήμερα, είναι ότι κατέληξε σ’ αυτό το συμπέρασμα. Αυτό δεν έγινε, βέβαια, για να απορρίψει τον εαυτό της, αλλά για να δώσει μια νέα σημασία στο ατέρμονο νόημα της ζωής.
Η ζωή καθορίστηκε από τη Λογοτεχνία.
Δεκάδες αιώνες χρειάστηκαν για να μετατρέψει ο άνθρωπος τα πάντα σε Λογοτεχνία. Ζούσε καταγράφοντας τα πάντα γύρω του, όλες τις πληροφορίες, όλες τις εμπειρίες, όλες τις ανακαλύψεις, όλα τα όνειρα, όλα τα συναισθήματα, όλα τα φαινόμενα, όλες τις ιδέες, όλες τις υποθέσεις… Και τα καταχωρούσε στην αιώνια βιβλιοθήκη.
Κάποτε η ζωή ξεπερνούσε τη Λογοτεχνία. Τώρα πια η βιβλιοθήκη είναι τόσο τεράστια, που η Λογοτεχνία ξεπερνά τη ζωή.
Οτιδήποτε ζω, μέχρι και η τελευταία εμπειρία και σκέψη μου, έχει ήδη προβλεφθεί από πριν μέσα στη Λογοτεχνία. Οι επιρροές της Λογοτεχνίας πάνω στη ζωή είναι τόσο πολυσύνθετες και εξαπλωμένες σε κάθε στοιχείο με όλους τους πιθανούς τρόπους, κρύβονται τόσο καλά μέσα στην ίδια τη ζωή, που σχεδόν κανείς δεν υποπτεύεται πως η κάθε στιγμή της ζωής του έχει ήδη πρωταγωνιστήσει στις σελίδες κάποιου βιβλίου, κάποτε.
Η ίδια η Λογοτεχνία άρχισε κάποτε να παρατηρεί τον εαυτό της, και ανακάλυψε μια συγκλονιστική παραδοξολογία. Αφού η ζωή και η σκέψη καθοριζόταν πλέον από τη Λογοτεχνία, τότε η κύρια αποστολή της Λογοτεχνίας, που ήταν να εξερευνήσει τη ζωή και τη σκέψη, είχε μετασχηματιστεί σε κάτι τελείως νέο και παράξενο: η Λογοτεχνία εξερευνούσε πια τη Λογοτεχνία.
Έτσι, μπορούσες πια να αφιερώσεις όλη σου τη ζωή στην εξερεύνηση της λογοτεχνίας, που εξερευνεί τον εαυτό της, και να εξερευνήσεις τη ζωή σου...
Αυτό που κάνει τους συγγραφείς να ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους ανθρώπους, είναι κυρίως το γεγονός ότι οι συγγραφείς παρατηρούν πράγματα που οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν τα παρατηρούν, δεν τα προσέχουν, δεν τους δίνουν σημασία. Κι επιπλέον, οι συγγραφείς τα θυμούνται, τα καταγράφουν, συγκεντρώνουν αυτές τις αξιομνημόνευτες λεπτομερείς παρατηρήσεις τους ως οπλοστάσιο, ως θησαυροφυλάκιο λεπτομερειών, που κάπου θα χρησιμοποιηθούν κάποτε.
Ο συγγραφέας έχει πάντα ένα σημειωματάριο γενικών καταγραφών, και πολλά άλλα σημειωματάρια και σημειώσεις που σχετίζονται με τα διάφορα σχέδια του, με συνεχείς σημειώσεις που αντίστοιχα τα αφορούν, χωρίς ακόμη τα έργα να έχουν αρχίσει να γράφονται, αλλά και κατά τη διάρκεια της συγγραφής τους. Στο γενικό σημειωματάριο, σημειώνει συνεχώς τα πάντα, οτιδήποτε ενδιαφέρον παρατηρεί γύρω του, ακούει, διαβάζει, βλέπει, μαθαίνει, εμπνέεται, ονειρεύεται, θυμάται, κλπ. Δεν αφήνει καμιά καλή και «ενδιαφέρουσα» σκέψη, ιδέα, έμπνευση, πληροφορία, σημειολογία, σύνδεση, αλληγορία, μεταφορά, απόσπασμα, παραδοξολογία, οξύμωρο, λέξη, μυστικό, παρατήρηση, επισήμανση, ανάμνηση, αφορισμό, απόφθεγμα, σύλληψη, να του ξεφύγει. Όταν οτιδήποτε από αυτά βγαίνει στον δρόμο του, το καταγράφει, για να το χρησιμοποιήσει, κάπου, κάπως, αργότερα. Είναι συλλέκτης ιδεών, σκέψεων, λέξεων, πληροφοριών, ενδιαφερόντων ζητημάτων και παρατηρήσεων. Διαθέτει μια ολόκληρη αόρατη βιβλιοθήκη από αυτά.
Ο συγγραφέας που δεν το κάνει συνειδητά και αφοσιωμένα και συνεχώς αυτό το πράγμα, που δεν παρατηρεί τις φευγαλέες λεπτομέρειες του κόσμου, δεν είναι συγγραφέας.
Αυτό, σταδιακά, του δίνει μια εποπτεία πάνω στην καθημερινή πραγματικότητα που οι άλλοι άνθρωποι ούτε που την έχουν ονειρευτεί ποτέ τους. Και, σιγά-σιγά, αρχίζει να ξεχωρίζει αμέσως το συγγραφικό ίχνος όταν εμφανίζεται οπουδήποτε για να του προσφερθεί από τη συγχρονικότητα. Μόλις παρατηρεί αυτό που πρέπει, ένα καμπανάκι χτυπάει στο κεφάλι του, κι εκείνος περισυλλέγει την παρατήρηση. Κι έπειτα την αντιμετωπίζει σαν πολύτιμη πληροφορία, σαν εύθραυστο μυστικό.
Μέσα από διεργασίες όπως αυτή και πολλές άλλες, ο συγγραφέας δεν περιμένει την έμπνευση, είναι ο Κυνηγός της Έμπνευσης, εκπαιδεύεται να την αναγνωρίζει παντού γύρω του, να την παραμονεύει και να την αρπάζει με λεπτεπίλεπτο τρόπο. Δεν είναι ποτέ απροετοίμαστος για αυτό.
Έτσι, παντού και πάντα, ο συγγραφέας καταστρατηγεί μια οικειότητα με το Παράξενο. Οι αληθινοί συγγραφείς είναι ερωτευμένοι με το Παράξενο. Είναι το παρασκήνιο του κόσμου μας.
Συμφωνώ με τον J. K. Chesterton, που γράφει:
«Το ότι υπάρχει ένας κόσμος πίσω από τον κόσμο, δεν το γνωρίζουν πολλοί άνθρωποι. Βέβαια, υπάρχει και ένας άλλος άνθρωπος πίσω από κάθε άνθρωπο, αλλά κι αυτό ακόμη συχνά ο ίδιος ο άνθρωπος δεν το γνωρίζει. Υπάρχει ένα παρασκήνιο στα πάντα, ένα σκοτεινό παρασκήνιο, πολλές φορές πέρα από κάθε φαντασία. Στο παρασκήνιο αυτό, πίσω από την αυλαία του κόσμου, δεν πηγαίνει κανείς, εκτός από τους συγγραφείς…»
Η αληθινά μεγάλη ευχαρίστηση που αντλώ από τον κόσμο, προέρχεται από τα βιβλία. Ίσως γιατί ο ίδιος ο κόσμος είναι ένα ανεξάντλητο βιβλίο. Ίσως γιατί ο κάθε άνθρωπος δεν είναι παρά ακόμη ένα βιβλίο. Παραμένει ακόμη άγνωστος ο συγγραφέας του κόσμου μας. Υπάρχουν νύχτες που το μόνο που θέλω είναι να τον γνωρίσω, και να μου επιτρέψει να περιπλανηθώ στην απέραντη βιβλιοθήκη του. Έχω πολλές όμορφες ερωτήσεις να του κάνω, δίπλα από το τζάκι, πίνοντας λίγο κονιάκ…
Όταν ονειρευόμαστε, ο εγκέφαλός μας λειτουργεί κανονικότατα σαν να δέχεται αληθινά ερεθίσματα, και δίνει στους επιστήμονες την εικόνα ενός εγκεφάλου που βλέπει, ακούει, οσμίζεται, γεύεται, πιάνει, κινείται, κλπ, και επεξεργάζεται πληροφορίες σαν να τις δέχεται από το εξωτερικό περιβάλλον, με τη διαφορά ότι το σώμα κοιμάται και τίποτε από όλα αυτά δεν παρατηρείται να συμβαίνει σε αυτήν την πραγματικότητα...
Έχουμε έναν δεύτερο μυστηριώδη εαυτό, ο οποίος ζει κανονικά σε έναν παράλληλο κόσμο, τον κόσμο των ονείρων: ένα ολόκληρο εναλλακτικό σύμπαν. Μια μυστηριώδης ονειρική γεωγραφία που το πανόραμά της ξανοίγεται μέσα μας. Την εξερευνούμε ασυνείδητα μέσα από αινιγματικές εμπειρίες και βιώματα που καταγράφονται από τον εγκέφαλό μας ως αληθινά, για τον οποίο έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι ενώ ονειρευόμαστε συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά σαν να βιώνει πραγματικές καταστάσεις.
Ζούμε μέσα στα όνειρα…μια δεύτερη ζωή.
Το μάτι. Αυτό το οπτικό πεδίο συναλλαγής του εσωτερικού κόσμου με τον εξωτερικό κόσμο, το μάτι, είναι το μόνο όργανό μας που ζει από το φως ενώ το υπόλοιπο σώμα μας είναι βουτηγμένο στη λάσπη, στην ύλη. Το μάτι έχει τη μορφή του σύμπαντος. Τρεις ομόκεντροι κύκλοι το περιγράφουν, η σφαίρα, η ίριδα και η κόρη: Ο εξωτερικός κύκλος του υπεργαλαξιακού κόσμου, ο εσωτερικός κύκλος του γαλαξιακού κόσμου, ο εσώτατος κύκλος του υποσελήνιου κόσμου. Κοιτώντας κανείς (με το μάτι του) το ανθρώπινο μάτι, είναι σαν να παρατηρεί το σχέδιο του Σύμπαντος. Το μαγικό σημείο όπου ενώνεται ο άνθρωπος με τον Θεό. Τα άστρα του ουρανού εκπροσωπούνται από το άστρο του ματιού. Η ίδια η κόρη του ματιού είναι μια άβυσσος, εκεί απ’ όπου μπορεί κανείς να ατενίσει με ίλιγγο τα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, αστρική στη φύση της και αόρατη. Κατοπτρισμένη πάνω στην κόρη είναι εκείνη η ανταύγεια ενός φωτεινού γαλαξία, το ίχνος του θεϊκού φωτός, το σπερματικό φως του κόσμου, του εσωτερικού κόσμου...
Όταν υπάρχει κάτι που δεν το ξέρεις
Πώς ξέρεις ότι δεν υπάρχει;
Ξέρουμε ότι πολλά από τα όνειρά μας δεν θα γίνουν αληθινά. Ίσως να μη γίνουν ποτέ αληθινά. Κι όμως, συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε.
Αυτό λέει πολλά, και δεν είναι τόσο παράδοξο όσο ακούγεται.
Έχουμε μάθει ότι τα όνειρά μας είναι σημαντικά όχι γιατί γίνονται αληθινά, αλλά γιατί μας οδηγούν σε μέρη που ποτέ δεν θα πηγαίναμε αλλιώς, και μας διδάσκουν πράγματα που ποτέ δεν ξέραμε ότι μπορούσαμε να μάθουμε…
Ο κόσμος που παρακολουθούμε, εκείνος ο κόσμος της καθημερινής μας πραγματικότητας, δεν είναι ο αληθινός κόσμος, είναι μία περιγραφή του.
Τα βιβλία είναι συχνά πολύ καλός τρόπος για να βλέπεις τον κόσμο με άλλα μάτια.
Και τα βιβλία είναι παράθυρα.
Είναι σαν κιάλια που βλέπουν αλλού. Η αριστερή σελίδα για το αριστερό σου μάτι και η δεξιά σελίδα για το δεξί σου μάτι. Βάζεις μπροστά στο πρόσωπό σου ένα βιβλίο και αντικρίζεις το πανόραμα της ανάγνωσης. Το πεδίο της γνώσης από αλλού. Είναι μία τηλε-όραση. Βλέπεις μακριά, σε άλλους τόπους, σε άλλες ζωές, σε άλλα μυαλά, σε άλλους χρόνους.
Και, όταν γράφεις ένα βιβλίο, είσαι κάτι σαν οπτικός. Ρυθμίζεις έντεχνα την όραση του φίλου σου, του αναγνώστη σου, έτσι ώστε να μπορέσει να δει αλλού, να αλλάξει για λίγο την οπτική του κόσμου του και να παρακολουθήσει έναν απόκρυφο μικρόκοσμο, χαρτογραφημένο μέσα στις σελίδες…
Η πεζοπορία, η οδοιπορία, η περιπλάνηση, το ταξίδι, η περιπέτεια, η περιπολία, η πρωτοπορία, η ανίχνευση, η εξερεύνηση...
Οι περισσότεροι άνθρωποι, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν καταλαβαίνουν πόσο σημαντικά είναι όλα αυτά: Σχετίζονται με την πλοήγηση στον υλικό κόσμο.
Η τέχνη της πλοήγησης στον υλικό κόσμο είναι τόσο σημαντική όσο και η τέχνη της αναπνοής. Παραδόξως, για τους περισσότερους ανθρώπους, και οι δύο αυτές τέχνες είναι αυτοματικές συνήθειες και τίποτε παραπάνω.
Αλλά υπάρχει και η τέχνη της πλοήγησης στον πνευματικό κόσμο...
Εξασκούμε την πλοήγηση στον υλικό κόσμο χρησιμοποιώντας -διανύοντας- τις διαδρομές, και –από την άλλη– εξασκούμε την πλοήγηση στον πνευματικό κόσμο με τη φαντασία μας.
Όμως, αν συνδυάσουμε αυτά τα δύο, τις διαδρομές και τη φαντασία, έχουμε ένα νέο είδος πλοήγησης. Και πρόκειται για πλοήγηση σε ένα νέο πεδίο, ούτε πραγματικό ούτε φανταστικό, σε εκείνο το συνδετικό πεδίο μεταξύ πνεύματος και ύλης, που είναι ένα κρυφό ενδιάμεσο πεδίο, μυστικό και απαγορευμένο, για το οποίο δεν συζητά κανείς...
Αυτή είναι η λεγόμενη «αόρατη πλευρά του κόσμου», και αυτήν εννοούσε ο παππούλης μου ο Τσαρλς Φορτ όταν έλεγε ότι ανακάλυψε μία «πυξίδα για τη ναυσιπλοΐα της αόρατης πλευράς του κόσμου...»
Λοιπόν, αυτή η νέα πλοήγηση σ’ αυτό το μυστικό ενδιάμεσο πεδίο, βασίζεται –στο πρώτο στάδιο εξάσκησής της– σε μία σχετικά απλή τεχνική: να κάνεις μία πλοήγηση στο υλικό πεδίο με πνευματικό τρόπο (ή, αν το προτιμάτε έτσι, στο πνευματικό πεδίο με υλικό τρόπο).
Μία περιπλάνηση στις διαδρομές του υλικού κόσμου με πνευματικό τρόπο. Πρόκειται για ένα λειτουργικό συνδυασμό της περιπλάνησης στους δρόμους και της περιπλάνησης στη φαντασία. Κι αυτό κάνει εκείνο το ενδιάμεσο πεδίο να αρχίσει να διακρίνεται αδιόρατα. (Και διακρίνεται γιατί «ανταποκρίνεται» στην περιπλάνησή σου).
Μία αφηρημένη περιπλάνηση μέσα στον τρισδιάστατο χάρτη της πόλης, αφήνοντας τον εαυτό μας να παρασυρθεί από τη φαντασία, αλλά ταυτόχρονα και να παρασυρθεί από τους δρόμους. Δηλαδή, να παρασυρθεί στις διαδρομές της φαντασίας, και ταυτόχρονα να παρασυρθεί από τις διαδρομές της πόλης. Να παρασυρθεί από τη ροή των συλλογισμών, και ταυτόχρονα να παρασυρθεί στη ροή των δρόμων. Από τα «μονοπάτια της σκέψης» και από τα μονοπάτια του κόσμου. Να «αποπροσανατολιστεί» κάποιος από τον εαυτό του, και ταυτόχρονα να αποπροσανατολιστεί μέσα στην πόλη. Να «περι-πλανηθεί»…
Μ’ αυτόν τον τρόπο, ο εσωτερικός κόσμος μεταμορφώνεται σε εξωτερικό και μπορείς να περιπλανηθείς κανονικά μέσα του: να τον περπατήσεις.
Αν προτιμάτε, ο εξωτερικός κόσμος μεταμορφώνεται σε εσωτερικό και μπορείς να περιπλανηθείς σ’ αυτόν με τη σκέψη σου.
Το ίδιο είναι, απλά εξαρτάται από την οπτική γωνία από την οποία το βλέπεις…
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιπλάνησης, που σε πρώτη φάση γίνεται χωρίς νόημα, ο περιπλανώμενος είναι βυθισμένος σε μια επιλεγμένη φαντασίωση, (αλλά και στους αυθόρμητους συλλογισμούς του, ακολουθώντας με τον νου του ελεύθερα τη ροή τους, παρατηρώντας πως αυτή αρχίζει να σχετίζεται με τα ερεθίσματα που λαμβάνει από ολόγυρά του), και καθώς ακολουθεί τελείως αυθόρμητες διαδρομές, σταδιακά αρχίζει να συμβαίνει το εξής:
Η περιπλάνησή του αρχίζει να αποκτά νόημα, είναι σαν να βαδίζει πάνω σε υπονοούμενα, σαν να γράφει ή να διαβάζει ένα κείμενο, τα πάντα γύρω του αποκτούν ένα ιδιόμορφο νόημα, ή ένα πλέγμα από κρυφά νοήματα, που του αποκαλύπτονται, που συνδέονται όλο και περισσότερο με τους συλλογισμούς του. Φτάνει σε ένα σημείο που αυτό το φαινόμενο γίνεται τόσο έντονο, που ο περιπλανώμενος θεωρεί ότι μπορεί να κοντρολάρει το ίδιο το τοπίο, και όχι μόνο τις σκέψεις του. Η Πλοήγηση έχει ξεκινήσει…
Για τον Πλοηγό που θα το κάνει αυτό, οι συνηθισμένοι υλικοί δρόμοι του κόσμου χάνουν κάθε συμβατική σημασία. Οι διαδρομές αποκτούν ένα τελείως διαφορετικό νόημα γι’ αυτόν, η πόλη η ίδια μεταλλάσσεται μυστικά, οι δρόμοι της οδηγούν «αλλού»…
Ο κόσμος που ζούμε, είναι ένα πάρα πολύ παράξενο μέρος! Αλλά, εγκλωβισμένοι μέσα στις υποθέσεις της καθημερινότητάς μας, έχουμε την τάση να το ξεχνάμε αυτό ή να το αγνοούμε. Εμείς οι ίδιοι που βαδίζουμε σ’ αυτό το παράξενο μέρος, είμαστε πάρα πολύ παράξενα όντα…
Είναι τόσα πολλά τα πράγματα που δεν ξέρουμε για τους μηχανισμούς του κόσμου και του εαυτού μας, που φοβόμαστε να παραδεχτούμε αυτή την μεγάλη αλήθεια. Θέλουμε τον κόσμο και τον εαυτό μας να είναι μικροί, συγκεκριμένοι και περιορισμένοι, για να μπορούμε να τους ελέγχουμε και να νιώθουμε ασφαλείς. Αλλά τον κόσμο και τον εαυτό μας, τους διατρέχουν δυνάμεις ανεξιχνίαστες. Βιαστήκαμε να τους δώσουμε ονόματα, περιγραφές, επιστήμες, για να μπορούμε να έχουμε έναν υποτυπώδη έλεγχο πάνω στην αχαλίνωτη πραγματικότητα. Κι όμως, τα πράγματα δεν τελειώνουν στα όρια που έχουν θέσει αυτές οι εξηγήσεις. Τα πράγματα είναι ατέλειωτα .
Αυτή τη βροχερή νύχτα, μέσα στη μοναξιά μου, καθώς γράφω, έχω δίπλα μου ένα βιβλίο κιτρινισμένο από το χρόνο, το Pensees του Blaise Pascal. Ανοίγω μια σελίδα στην τύχη και διαβάζω:
«Όταν ατενίζω μπροστά μου τον ορίζοντα με το περιορισμένο βλέμμα μου… τί αχανές διάστημα είναι αυτό μέσα στο οποίο εγώ δεν υπάρχω! Κι αν κοιτάξω πίσω μου… τί φρικτή δίνη ατέλειωτων χρόνων που εγώ δεν υπήρξα! Όταν βυθίζομαι στον κόσμο της γνώσης… τί απύθμενες θάλασσες γνώσεων που εγώ δε γνωρίζω και ίσως ούτε θα γνωρίσω ποτέ! Πόσα πράγματα συμβαίνουν συνεχώς, χωρίς εμένα! Και… πόσο λίγο χώρο καταλαμβάνω εγώ σ’ αυτή την ατέρμονη άβυσσο του Χρόνου…»
Είδα το σπίτι που μένει ο Θεός.
ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ
12 comments:
Μπορειτε να γραψετε ενα αρθρο για τις αξιες και την ιστορια της αριστοκρατίας;
Το άτομο σαν έννοια αντιπροσωπεύει απλώς μια ποσότητα, έναν αριθμό. Αντιθέτως η λέξη πρόσωπο υπάρχει για να περιγράψει τα εγγενή ή επίκτητα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ατόμου. Υπάρχει μια αντίθεση στο άτομο και το πρόσωπο, της ποσότητας δηλαδή έναντι της ποιότητας . Στη σύγχρονη εποχή, οπού οι δημοκρατίες και ο σοσιαλισμός έχουν επικρατήσει ή όπως πολύ εύστοχα παρατήρησε ο Νίτσε η επικράτηση του Ιουδαϊκού στοιχειού έναντι του Ρωμαϊκού. Η προσωπικότητα και το ήθος έχουν αντικατασταθει από την πολυφωνία. Ο αριστοκράτης άνθρωπος έχει εξανδραποδιστεί για χάρη των πληβειών
Αν θελετε επισης μπορειτε να γινετε μελος στη σελιδα μας https://www.facebook.com/%CE%91%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BA%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B1-908786422517129/?fref=ts
Είναι ωραία η ιδέα σου για ένα άρθρο για την Αριστοκρατία.
Είναι ένα θέμα (οι αξίες και η Ιστορία του) που σηκώνει μεγάλη ανάλυση και αντίστοιχα μεγάλη συζήτηση.
Προσωπικά, συμφωνώ μαζί σας περί ατόμου και προσώπου, "Ποσότητας" και "Ποιότητας" (κατά Rene Guenon). Πρέπει να αντιταχθούμε στον "μαζάνθρωπο" και στην "λογιστική" αντιμετώπιση της ανθρωπότητας (σημειωτέον, επιβαλλόμενη από ανθρώπους των νέων ελίτ, που οι ίδιοι είναι έξω από τις μάζες...)
Υπάρχει και μία διάσταση μεταξύ του Ρωμαϊκού και του Ελληνικού στοιχείου (που αντικατοπτρίζεται, για παράδειγμα, στα πολιτικά σχήματα των Η.Π.Α., Republicans και Democrats --ενώ οι λέξεις αυτές τυπικά μεταφράζονται το ίδιο: Δημοκρατικοί.
(Παραδόξως, το ίδιο ισχύει και με τους Socialists και τους Communists, όροι που επίσης σημαίνουν το ίδιο, μεταφράζονται: Κοινωνιστές. Το ένα από το Ρωμαϊκό Societas, και το άλλο από τη Γαλλική Commune). (Βέβαια, το Societas ευθύνεται και για το Secret Society, που λέμε, δηλ τις "Μυστικές Εταιρίες", κ.ά. και έχει και την έννοια της "οργάνωσης" ή της "αδελφότητας").
Αυτά τα θέματα, (όπως αυτό της Αριστοκρατίας), είναι λίγο δύστροπα, γιατί η αρχική τους κατανόηση ή προσέγγιση εξαρτάται από το πώς το καταλαβαίνει ο καθένας, ανάλογα δηλαδή με την παιδεία του ή τις προθέσεις του. (Ζούμε σε εποχή που επικρατεί εδώ το "άλλα αντ' άλλων"...)
Η "Αριστοκρατία", είναι η επικράτηση των Αρίστων, η κυριαρχία (ηγεμονία - καθοδήγηση) των Αρίστων.
Αυτό θέτει, φυσικά, ένα αρχικό ερώτημα: Ποιοι είναι οι...Άριστοι; Ποιος μπορεί να χαρακτηριστεί άριστος, και γιατί, και ποιος το θέτει αυτό;
Για παράδειγμα : το θέτουν οι άριστοι για τον εαυτό τους; (αποφασίζουν κάποιοι από μόνοι τους ότι είναι άριστοι;) Ή το θέτουν οι υπόλοιποι για αυτούς;
Δηλαδή, οι Άριστοι είναι αναγνωρίσιμοι μόνο από τον εαυτό τους; (και τους "ομοίους" τους;) Ή είναι αναγνωρίσιμοι ως τέτοιοι από τους άλλους, που δεν είναι άριστοι;
Και πώς διασφαλίζεται ότι Άριστος είναι όντως Άριστος και...κρίνει σωστά για τον εαυτό του, αν εξαρτάται από τον ίδιο να αυτοχαρακτηρισθεί και να "κρατήσει"-ηγεμονήσει;
Ο Άριστος, ο εν αρετή, ο Άξιος, είναι αυτός που έχει αξία, αλλά πώς αναγνωρίζεται η αξία του και από ποιον; Ο καθένας αναγνωρίζει μόνος του την αξία του; Είναι ενάρετο αυτό;
Το "Άριστος", άλλωστε, ως Ελληνικός όρος,προέρχεται από το "Αρείων" (καλός, ισχυρός, γενναίος), ως υπερθετικός βαθμός του, δηλαδή σημαίνει "καλύτερος, ισχυρότερος, γενναιότερος". Κάλος, ισχύς, γενναιότητα, όλα τους έννοιες που αναγνωρίζονται σε κάποιον από τους άλλους, όχι από τον εαυτό του --που, ακόμη και αν ίσχυε, θα ήταν αλαζονικό, και άρα όχι ενάρετο.
Το "Άριστος", επίσης, έχει να κάνει με το αυξητικό πρόθεμα "Άρι-", που δηλώνει ότι κάτι είναι προφανές, ολοφάνερο, αναμφίβολο, πασίδηλο. Άρα προϋποθέτει ότι είναι κάτι αναγνωρίσιμο από όλους, κανονικά, και τελικά αποδεκτό.
(Και κάπου εδώ μπαίνει στο ζήτημα, φυσικά, η Μισαλλοδοξία, το να μιστεί κανείς την δόξα του άλλου, δηλαδή, ως πρόβλημα. Δηλαδή, το μίσος για τον Άριστο, ο φθόνος --τα κόμπλεξ, όπως το λέμε σήμερα...)
(Συνεχίζεται) >>>
<<< (Συνέχεια)
Εδώ, να αναφέρω και κάτι που δεν το γνωρίζουν πολλοί : το αντίθετο του "Άριστος", είναι το "Αριστερός".
Από το "άριστος" και "-τερός" που υποδεικνύει το άκρο, τον υπερθετικό βαθμό, και προέρχεται κυρίως από το Sinis-ter... Παραδόξως, δηλαδή, "αριστότερος".
Ανέκαθεν το αριστερό (έναντι του δεξιού) θεωρούνταν αρνητικό, ανάποδο, κακό, διαβολικό, κλπ, και υπήρχε πάντα η συνήθεια οι λέξεις που εκφράζουν τέτοια πράγματα να έχουν ευφημιστικό χαρακτήρα, δηλαδή να εφαρμόζουν θετικούς όρους σε κάτι που θεωρείται αρνητικό, ως ένα είδος εξορκισμού, για να αποτραπεί έτσι το κακό που εκφράζεται με την λέξη και να μην μνημονεύεται γλωσσικά, να μην είναι δηλαδή η λέξη μία...επίκληση του κακού!
(Αυτά, αρχής γενομένης από το καλό δεξί χέρι και το κακό αριστερό χέρι, σε έναν κόσμο δεξιόχειρων).
Έτσι, το "αριστερό", που καλείται ως έννοια να εκφράσει το ανάποδο του "άριστον", λέγεται «πιο άριστο» για να μην μνημονεύεται το κακό, η έλλειψη δηλαδή της αριστείας. (Παραδόξως, αυτό ισχύει επακριβώς σε όλες τις γλώσσες του κόσμου, τελείως αντίστοιχα πάντα --και ειδικά σε αυτήν την λέξη).
(Π.χ. η αυθεντική σημασία της αγγλικής λέξης Left, προέρχεται από το παλαιό αγγλικό Lyft, που σημαίνει ασθενές, αδύναμο, άχρηστο... Επίσης, κανονικά, το Sinister σημαίνει "ευνοϊκός", εξορκιστικά... Το αριστερό στα Σανσκριτικά : Saniyan, που κανονικά σημαίνει "χρησιμότερος", ευφημιστικά. Κ.ά. Πάντα με ανάποδη έννοια, φυσικά. Στα Ελληνικά, μετριάστηκε κάποια στιγμή η έννοια, από το "Δεξίων", "πολύ ικανός, άριστος" και ο αριστερός ήταν "Αδέξιος", ανίκανος δηλαδή --αρχής γενομένης πάντα από το αδέξιο αριστερό χέρι μας. Το κανονικό αντίθετο του "δεξιός", δηλαδή, είναι "αδέξιος", όχι «δεξιότερος» όπως πλέον το εκφράζουμε εξορκιστικά).
Η λεγόμενη "Αριστοκρατία", στη βάση της δημιουργούταν από την Παιδεία.
Ο ισχυρότερος εξασφάλιζε καλύτερη θέση μέσα στην κοινωνία, ξεχωριστή, και είχε πλέον τα μέσα να ζει μια πιο άνετη ζωή, κατ' επέκταση να μην «δουλεύει» (δουλειά = δουλεία), να μην είναι δούλος, και άρα να μπορεί να μορφωθεί και να καλλιεργηθεί, και να μορφώσει τα παιδιά του, να αναβαθμίσει και να εκλεπτύνει την γενιά του, κι έτσι να δημιουργήσει μία «Ευγένεια»
(Ευ-γένεια, ευγενής, ευ-γενής, δηλαδή από καλό γένος, από καλή γενιά, καλή -ευ- οικο-γένεια. Εξ ου και "Ευγενείς" οι Αριστοκράτες, με τον τίτλο τους κληρονομικό, που εξασφαλίζεται από την «καλή αγωγή», αγωγή = καθοδήγηση).
(Δεν είναι τυχαίο που ο όρος «Ευγενής» σε άλλες γλώσσες είναι Noble, Nobilite, κλπ. Κάτι που δίνει έμφαση στην Τιμή και στην Αρετή. [Κατά το Ιπποτικό Ιδεώδες]. Γι' αυτό αναρωτιέμαι, πιο πάνω, αν είναι έν-τιμο και εν-άρετο να ανακυρήττει κανείς ξαφνικά ο ίδιος τον εαυτό του έντιμο και ενάρετο, Ευ-γενή, και Άριστο, και Αριστο-κράτη... Αν είναι αυτό ευγενές, δηλαδή, αν είναι Νoble...)
(Επιμένω, σε αυτό, διότι, αν και αποδέχομαι το όλο θέμα, πρέπει να ξεκινάει πάντα με αυτό το ζήτημα...)
(Συνεχίζεται) >>>
<<< (Συνέχεια)
Έτσι, από ένα σημείο και μετά, όπως ίσως γίνεται κατανοητό, ο Αριστοκράτης είναι πλέον προδιαγεγγραμμένος για Άριστος από πολύ μικρός σε ηλικία, λόγω αγωγής και εκπαίδευσης από τον οίκο του, την οικο-γένειά του, το όνομα της οποίας θα πρέπει να φέρει με τιμή, λειτουργώντας πάντοτε άριστα στα πάντα. (Και, σύμφωνα με το Ιπποτικό Ιδεώδες, πάντα π.χ. θα πρέπει να προστατεύει τους αδύναμους, όχι να τους καταδικάζει για τις αδυναμίες τους --αλλά και να υπερασπίζεται τις αξίες του, και αυτόν τον ρόλο της υπεράσπισης τού τον έχουν δώσει άλλοι, αξιότεροι, ένα φορτίο το οποίο το δέχθηκε γονατιστός και με το ξίφος πάνω στο κεφάλι του --δεν το έχει ανακηρύξει ο ίδιος για τον εαυτό του...)
Αυτή η διάκριση, από πολύ νεαρή ηλικία, έκανε τους παραδοσιακά "Αριστοκράτες" να διαφέρουν τόσο πολύ από τους άλλους, από τους «Πληβείους», που, στην ουσία, αν το καλοσκεφτεί κανείς, δεν είχαν και μεγάλη διαφορά από τα ζώα, ζώντας υπό χείριστες συνθήκες, μέσα στην λάσπη, στην αμορφωσιά, με ζωώδη ένστικτα, κακία, φθόνο, κλπ.
Σήμερα, όλη αυτή η ισχύς (που αρχικά ξεχώρισε τους Άριστους, και έφερε όλα τα άλλα), έγινε πλέον καθαρά «οικο-νομική», και έτσι τα χαρακτηριστικά των γενεών παραμερίστηκαν.
Οι σημερινές ελίτ, πλέον, κατά κύριο λόγο, είναι οικονομικές, και οι "οικο-γένειες" τους είναι οι "Εταιρίες". Η Αριστοκρατία συνεχίζεται, δηλαδή, αλλά διαστρεβλωμένη, διεφθαρμένη απόλυτα από το χρήμα, και η ισχύς τους είναι καθαρά οικονομική.
Δεν μπαίνει, δηλαδή, θέμα να μην κυβερνάται ο κόσμος από μία ελίτ, ανέκαθεν ίσχυε αυτό και ισχύει ακόμη (ακόμη και αν κάπου-κάποτε πρόκειται για την πολιτική κομματική ελίτ). Απλά το ζήτημα είναι ότι έχει αλλάξει αυτή η ελίτ. Και οι υπόλοιποι άνθρωποι (σε αντίθεση με το παρελθόν) δεν ξέρουν σχεδόν τίποτε για αυτήν. Δεν ξέρουν τα ονόματα αυτής της ελίτ, είναι μυστική. Πρόκειται, δηλαδή, κανονικότατα, για μία Μυστική Εταιρία.
Και, έχει εμφανιστεί και κάτι καινούργιο, μία νέα τάξη. Οι Ενδιάμεσοι. Mediums. Οι «Δαίμονες» (με την αρχαία έννοια) ή «Μεσσίες». Αυτοί που διαμεσολαβούν ανάμεσα στην ελίτ (την οποία υπηρετούν) και στην μάζα. Και εφαρμόζουν την επικοινωνία με αυτόν τον διαμεσολαβητικό ρόλο τους, την επιρροή, τις ενημερώσεις, τον έλεγχο, κλπ, (για να μην έχει ΚΑΜΙΑ άμεση επαφή η μάζα με την ελίτ). Αυτοί είναι τα...Media. Τα «Μέσα»....
(Συνεχίζεται) >>>
<<< (Συνέχεια)
Και εδώ, λοιπόν, έχουμε μία νοσταλγία της παραδοσιακής Αριστοκρατίας, έναν εσωτερικό πόθο για επιστροφή στην Παράδοση (την επαφή με τις Αρχές μας), ένα Rivolta Contra Il Mondo Moderno (κατά Julius Evola, μία επανάσταση ενάντια στον σύγχρονο κόσμο), μία αναζήτηση των μυστικών που χάθηκαν, μία επιστροφή σε αξίες που δεν είναι τεχνητές (ή τεχνικές ή τεχνολογικές) όπως οι σημερινές, μία απομάκρυνση από τον σύγχρονο άνθρωπο-ρομπότ, μία αντί-σταση, μία επιστροφή στο Πρόσωπο (όπως το θέτεις), και όχι στην αριθμητική μονάδα (Άτομο) όπως μας χαρακτηρίζουν σήμερα.
Και άρα στην Ιδιαιτερότητα (ιδία εταιρότητα), στην Ψυχή, (στον Θεό ως πρόσωπο και όχι ως αόριστη "ανώτερη δύναμη" ή "συλλογικό όν" ή "Φύση", κλπ), στο Πνεύμα και στις Ιδέες (όχι στο σώμα και στην ύλη), στο "Έθνος" και όχι στο "Κράτος, στην Ευγένεια (οικογένεια) και όχι στην Ομοιογένεια (ομογένεια, και μία πνευματική επανάσταση ενάντια στην Εξουσία, ενάντια στις σύγχρονες "Αρχές" δηλαδή, κλπ, κ.ά.
Ουσιαστικά, μία απόρριψη της σύγχρονης Συνομωσίας (η λέξη σημαίνει κάποιους που έχουν ορκιστεί μεταξύ τους για κάτι --αναφορικά στην σύγχρονη παγκόσμια Ελίτ), και μία επιστροφή στην Παράδοση, δηλαδή στις αξίες εκείνες που έκαναν έναν άνθρωπο αληθινά Άριστο, ευγενή, άξιο.
Όλο αυτό, όπως το καταλαβαίνω εγώ, προϋποθέτει φυσικά μία Ηρωική θέαση του κόσμου, δηλαδή είναι κάτι που κατ' αρχάς εστιάζεται στους Ήρωες, σε μία Ηρωική στάση ζωής.
Όλα τα παραπάνω, αν και είναι αρκετά δόκιμα, αποτελούν την προσωπική μου οπτική πάνω στο ζήτημα που θίγεις, Συνταξιδιώτη, και την καταθέτω εδώ κάπως πρόχειρα, ως εισαγωγή, ίσως, εκείνου του άρθρου που θα ήθελες να διαβάσεις, εσύ ή όποιος ενδιαφερόμενος.
Ίσως κάποια στιγμή να μπω στην περιπέτεια να το γράψω, διότι, όπως ήδη φαίνεται, έχει πολλές προεκτάσεις το θέμα.
Και, φυσικά, σχετίζεται με πλήθος παρεξηγήσεων, (και διαστρεβλωμένες ή επιφανειακές οπτικές), και άρα είναι πολύ controversial, και εμένα μού αρέσουν αυτά...
Ευχαριστώ για την επικοινωνία
Π. Γ.
Εσύ δηλαδή anwrimos θεωρείς τον εαυτό σου αριστοκράτη και τους υπόλοιπους πληβείους; επειδή έχεις γκρουπ στο φέησμπουκ;
διάβασε προσεχτικά αυτό που σου έγραψε ο π.γ.
Περί παραλογοτεχνίας:
http://staxtes.com/2003/?p=9401
Πολύ ενδιαφερουσα ιστοσελίδα με αρκετα ενδιαφεροντα κειμενα περι λογοτεχνιας
Συγχαρητήρια Παντελή, πολύ καλό το κείμενο σου!
Το κείμενο είναι επίκαιρο και καλογραμμένο, αν και κατά την γνώμη μου δεν πρέπει να ληφθεί αποκλειστικά κατά γράμμα, επειδή επιδέχεται και δεύτερης ανάγνωσης όπως θα δείξω παρακάτω.
Εκφράζει πολύ εύστοχα το γεγονός ότι στην σύγχρονη Ελλάδα λείπει η δομή (επειδή η εκπαίδευση είναι η κατεξοχήν μέθοδος για την δόμηση της προσωπικότητας (για αυτό τον λόγο στα γαλλικά ένα συνώνυμο της είναι η λέξη «formation») και φυσικά οι αξίες (οι οποίες αντιστοιχούν σε μία μορφή ιεραρχίας ή καλύτερα ιεράρχησης επιλογών).
Σε αυτήν την ισοπέδωση (καταστροφή των δομών) φταίει φυσικά η καταστροφή των αξιών, στην οποία καταστροφή έχουν συντελέσει η κυριαρχία του «μέσου» και της απρόσωπης γραφειοκρατίας (οι αξίες οι οποίες εμπεριέχονται στην κοινωνία μας δεν είναι αρκετές για μία κοινωνία αρίστων).
Σε αυτό το σημείο θα θυμίσω την προτροπή του Γιανναρά στους νέους:
« Να επιλέγετε δουλειά σύμφωνα με το ταλέντο σας και όχι σύμφωνα με τα μέσα και τις γνωριμίες που έχετε (ή έχουν οι γονείς σας)»
Μία κοινωνία η οποία κινείται με βάση το ταλέντο δεν είναι μόνο πιο αποτελεσματική αλλά και πιο ενδιαφέρουσα.
Πάντως εκτός από το ταλέντο, συμφωνώ ότι σημαντικά εφόδια δίνει και το (οικογενειακό) περιβάλλον στο οποίο έχει μεγαλώσει κάποιος, εδώ λοιπόν το κείμενο σου πρέπει να εκληφθεί κατά γράμμα (ή σχεδόν).
Κ.Μ.
Υ.Γ.
Είχα ξαναϋποβάλει αυτό το κείμενο, αλλά πιστεύω ότι δεν αποθηκεύτηκε λόγω προβλημάτων σύνδεσης. Αν έχει καταχωρηθεί σε περισσότερα "αντίτυπα" παρακαλώ να σβηστούν μερικά.
Καλησπέρα, αν υπάρχει κάποιος που να γνωρίζει πώς μπορώ να γραφτώ συνδρομητής στο περιοδικό ας με ενημερώσει, ευχαριστώ.
Να πω την αλήθεια συμφωνώ με αυτά που λες ειδικά με την προτροπή του Γιανναρά, αναρωτιέμαι όμως αν είναι εφικτή...η απάντηση είναι απλή: αποτελεί μία ουτοπία, μία ουτοπία όμως που πιθανόν να αξίζει κανείς να αγκαλιάσει έστω και αν τον περιμένουν σίγουρες ταλαιπωρίες κάθε είδους, όπως έλεγε και ο δάσκαλος του Καστανεντα ο Δον Χουάν (αν και δεν έχει εντελώς ταυτόσημη έννοια) "να ακολουθείς έναν δρόμο μόνο αν έχει καρδιά"...
Αγαπητέ Παντελή, θεωρώ πως με το υπό μορφή συνεχόμενων σχολίων άρθρο σου ουσιαστικά, περιέγραψες το θέμα της "αριστοκρατίας" και των "αξιών" της πλήρως, για μένα άριστος είναι αυτός που υπηρετεί το γενικότερο καλό, που θέτει πάνω απ' όλα ως ύψιστο αγαθό την ελευθερία για τον άνθρωπο ατομικά και συνολικά, τον υπηρέτη του φωτός, οι Άγιοι της Ορθοδοξίας είναι ένα πρώτης τάξεως παράδειγμα αληθούς αριστοκρατίας. Στις μέρες μας πάντως και προσωπικά όταν ακούω την λεξη αυτή ξέρεις..."κουμπώνομαι" κάπως, στην δική μου ιδεολογική και αξιακή θεώρηση των πραγμάτων αντιπροσωπεύει τον εξουσιασμό που έχει επιστρέψει δρειμύτερος στην εποχή μας με διακαή τον πόθο μιας...ρεβάνς! Όπως και να το κάνουμε πλέον είναι φορτισμένος αρνητικά αυτός ο όρος.
@ ΠΕΤΡΟΣ :
Για συνδρομή στο περιοδικό STRANGE, γράψε ένα email στο >>
periodiko.strange@gmail.com
ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σου
Π. Γ.
@ Κ Μ. :
Αγαπητέ μου Κ
ευχαριστώ πάρα πολύ για τα πάντα ενδιαφέροντα σχόλια σου
Π. Γ.
@ Giannis G :
σε καταλαβαίνω φίλε
άλλωστε ο καθένας είναι υπεύθυνος για την άποψη του
--και το συγκεκριμένο θέμα είναι πολύ μεγάλο, λόγω των προεκτάσεων του
...θα επανέλθω κάποια στιγμή
ευχαριστώ
Π. Γ.
Δημοσίευση σχολίου